måndag 3 oktober 2011

Kökstips mottages tacksamt

Kan ni dela med er av era bästa kökstips? Vad ska vi tänka på? Hur ska vi inte göra? Hur ska vi göra? Vad är ni mest nöja med i ert kök? Ska det vara kakel eller tapet bakom en glasskiva vid diskbänken?

Jag är särskilt nyfiken på er som har parallellkök/korridorkök? Hur ser det ut hos er? Önskar ni att er korridor var bredare eller är ni nöjda som det är?

Jag vet att bilderna här nedanför är uruselt färgåtergivna men jag tror att ni kan föreställa er hur det verkligen ser ut. Jag har aldrig påstått att jag är någon proffsfotograf. Några av bilderna nedan har jag dessutom lånat på nätet.

Moodboard
70-talstapet som jag gillar. 
Så här ser det ut i vårt kök idag. Vaniljgul panel och vita tapeter med gula kvadrater
Jag gillar fortfarande våra fiskgardiner

Lindblomgsgrönt

Jag vill ha ett runt köksbord
Jag vill ha virrvarr

Jag vill ha ett jalusiskåp

Så här ser vårt kök ut idag.

Det här köket har vi köpt, exkl kakel.

7 kommentarer:

Fru Venus sa...

Jalusiskåp är jättebra, tapeter+glas eller kakel är ju en smaksak, se bara till att du har arbetsyta bredvid spisen, och behåll fiskgardinerna :-)

Mamma J sa...

Önskar att jag hade en massa bra tips för att vi nyss gjort om vårt kök... Men, det har jag inte. För jag väntar fortfarande på ombyggnaden!

Men, det jag VET att jag skall ha är ENBART utdragbara skåp/lådor så att jag kan använda all yta hela vägen in till väggen. Inte heller skall vi ha vitvaror med rostfritt, eftersom det enligt de som har det blir en väldig massa fingeravtryck, så det är ett evigt putsande...

Det var väl det. Tror jag.

Singelmamman sa...

Du har ju sett mitt kök. Så jag kan inte hjälpa dig.

Mika sa...

Hm. Det som är sämst i mitt kök är träbänken. Absolut bara pestigt att försöka hålla den torr hela tiden!!! För trä ska inte stå blött. Så DUMT då att vi har det som bänkskiva!
Fick jag välja skulle jag ha en stor rostfri mixad med bara sten. Sten är underbart! Man kan baka och ha det hur blött som helst på sten!
Vi har ungefär 1:50 mellan skåpen i vårt kök. Det är helt lagom! Jag tror att det kan bli för långt att springa mellan skåpen annars.

Kram
Mika

Karin sa...

Till det fina köket ni köpt vore det fint med en stor porslinsho, nu vet jag inte hur praktiskt det i själva verket är, men fint vore det. Tycker jag! Lycka till!

mockapocka sa...

Jag säger bara rostfritt. Hur enkelt som helst att hålla rent. Man använder ändå inte träbänkskivan som skärbräda så träskivan har liksom inte någon funktion egentligen. Förutom att "mjuka" upp lite och det kan ju i och för sig behövas om det är väldigt mycket hårda ytor. Men just runt diskhon skulle jag helt klart välja rostfritt. Om det var jag.
I övrigt tänker jag framförallt funktion när vi har gjort om våra kök. Att det ska vara praktiskt. Hur vill jag ha det när jag står där och hackar, diskar eller bakar?

Knasterfaster sa...

Fru Venus: När jag var barn hade vi en TV med jalusi. Det är därför jag vill ha jalusiskåp nu.
MammaJ: Våra vitvaror kommer att vara vita förutom kyl/frysen som kommer att vara i rostfritt men jag tror det är en sådan där som det inte blir fingeravtryck på...
Singelmamman: Jag trivs i ditt kök.
Mika: Åh, så dumt att det ingår träskivor i vårt kök. Men vi har rosfri diskbänk också. Jag vill ha perstorpskivor med virrvarrmönster!
Karin: Det vore verkligen jättefint men det passar nog inte riktigt oss ändå.
Mockapocka: Jag vill också ha det praktiskt. Det ska visst finnas en gyllene triangel i köket mellan disk, spisk och kylfrys. Ett krav jag har är att vi inte ska krocka med varandra i köket. Det gör vi nu - ideligen. Jag slår dessutom sönder fötterna på diskmaskinsluckan.