söndag 9 oktober 2011

Inte sjunga på fastande mage

Sjung inte på morgonen för då gråter du innan kvällen. Så sa min mamma till mig när jag var liten. Min mamma dog 1996. Jag lyder henne fortfarande. Det är svårt ibland. Ni vet när man vaknar utvilad och är så där kvittrande glad. Solen skiner och alla ingredienser för en favoritfrukost finns hemma. Då är det svårt att låta bli att sjunga. Men jag kniper igen. Åtminstone tills jag har fått lite i magen. Det är på fastande mage innan frukost som man inte får sjunga. Jag är ganska säker på att det var så hon sa.

Minsta och jag låg och myste med kudde och täcke ute på vår studsmattan igår kväll. Jag såg en meteorit falla. Minsta såg många fler påstod han. Jag glömde bort att önska mig något. Tur att Minsta och jag hade bestämt oss för önska oss samma sak. Mellan kom också ut men han ville hellre ligga på garagetaket. Han gick in igen för att leta efter sin dunjacka. Det var kallt ute igår kväll.

Idag är det en sådan där dag igen då 100 000 000 saker skall fixas och utföras. Jag hoppas jag hinner göra 1 - 2.

7 kommentarer:

Shamrock sa...

Det ordspråket har jag aldrig hört förut

Knasterfaster sa...

Shamrock: Har du inte?! Det kanske var något som min mamma hittade på för att jag inte skulle sjunga på morgonen. Hon var väldigt morgontrött.

Singelmamman sa...

Min mormor sa alltid så. Och jag gör som du, lyder henne fortfarande.

Renée sa...

Min mamma har alltid sagt en massa saker, bland annat denna som du pratar om. Vi barn lydde blint!

nillas liv på pinnen sa...

Jag har heller aldrig hört det ordspråket, men från och med nu ska jag sluta sjunga på morgonkvisten.
Hur man orkar fixa så där många saker på en söndag, det förstår inte jag. En, okej, men två, nej tack!

Knasterfaster sa...

Singel: Vi är så lydiga du och jag.
Renée: Min mamma var väldigt skrockfull.
Nilla: Har du har någon gång gråtit på kvällen när du har sjungit på morgonen? Helgen borde vara i tre dagar istället för två. En utav de tre dagarna skulle jag vilja göra bara sådant som jag absolut vill göra och inget mer.

Maria sa...

Min pappa sa oxå alltid så! Precis som du lyder jag hans ord än idag - min pappa brukade alltid ha rätt när han förmanade mig i allting annat så det är svårt att bortse från hans visdomsord.

Försöker dock att inte föra över detta på mina barn - ibland vill man faktiskt sjunga en trudelutt på morgonkvisten! Inte ofta - men det händer!