torsdag 25 april 2013

Lite om det enda och det andra

Jag slutade kl. 15 idag. Eftersom jag inte hade ätit lunch så cyklade jag direkt hem och gjorde det. Jag hade tur som en tokigt för på matbordet stod det kvar karotter med pasta och skinksås. Det var bara att värma! Det visade sig att Minsta har varit hemma från skolan idag pga förkylning (min misstanke om sjukdom häromkvällen stämde alltså). Sambon jobbade hemifrån fram till lunch, därav ingen info om sjuklingen till mig. När jag hade ätit min "lunch" fyllde jag i ett formulär som vi fick från Logopedi och Foniatri förra veckan. För två år sedan skickade skolan en remiss dit med begäran om att Minsta skulle få göra en dyslexiutredning. Nu ska han äntligen få göra den. När formuläret var ifyllt letade jag fram ett gult linne med spets som jag köpte till flicka S när jag var i Ullared. Jag cyklade iväg och postade både formulär och linne. Eftersom jag ändå var vid Ica så passade jag på att handla lite av sådant som jag visste var slut hemma, mjölk (visste jag inte om det var slut men Sambon och jag har lovat varandra att alltid köpa mjölk), yoghurt, flingor, bröd och juice. När jag kom hem och plockade upp varorna visade det sig att Sambon redan hade varit och handlat ungefär exakt samma. Nu har vi mycket mjölk.

Vet ni att jag har en svärmorsdröm här hemma? (Ja, egentligen tre då förstås eller fyra om man räknar med Sambon men Sambon är ingens svärmorsdröm eftersom min mamma inte lever så det så). Men den som jag tänker på som en svärmorsdröm just nu är Största. När jag ropade att jag skulle cykla iväg för att posta brev ropade han tillbaka - Jag sätter på kaffe tills du kommer hem! När jag var hemma igen plockade han undan disk och sedan kom han och serverade mig kaffe i min älsklingsmugg! Har jag nämnt att han klippte sig i tisdags? Han är så snygg så ni anar inte!

Det har nyligen börjat en ny läkare på mitt jobb. Svenskfödd. Den här nya läkaren dikterar som en kratta (dikterar = talar in journaltext på en ljudfil). Hen sluddrar, talar otydligt och lågt. Jag får pressa in hörlurarna i min skalle för att delvis höra vad hen säger. Jag fick lämna många luckor i journaltexten idag eftersom jag inte uppfattade vad hen sa. Det tog 45 minuter att skriva två anteckningar/diktat som var totalt nio minuter långa. Frustrerande! Jag skrev en lapp till henom att hen skulle tala högre och tydligare. Det handlar faktiskt om min arbetsmiljö. Jag är trött i öronen nu.

Ett litet tillägg:
I en snopptävling vinner den som kommer sist.
(Vi var humoristiska vid middagsbordet ikväll).

6 kommentarer:

Shamrock sa...

Visst är det hopplöst att dyslexiutredningarna tar sån tid, man kan ju tycka att de borde vara prioriterade då stor del av barnets framtid hänger på det

Nica sa...

Hihi! Klart att det är den som kommer sist :)
Och vilken svärmorsdröm - hur har du gjort? Finns det nån manual? Eller får man låna honom som lärare till äldsta barnet?

esterii sa...

Svärmorsdrömmar är inte helt fell. och om egen gubbe smittas så är det ju bra:) Ha det gott!

Suzan sa...

Aww, så härligt med färdiglagad mat och kaffe (samt att få sluta tidigt med såklart!)

Maria sa...

Ni får äta pannkakor till kvällsmat i morgon. Så att ni gör av med lite mjölk alltså.
Jag hade tyckt att det var trevligt om du jobbade på min vårdcentral. Jag tror att alla läkare pratar ganska tydligt där. Om du någon gång kommer att flytta hit kan det vara bra att veta.

Fru Venus sa...

Visste inte att man hade snopptävlingar!? Kanske ska köra igång en sådan på byn. Håller med om svärmorsdrömmarna, solklara fall! Hoppas sluddret börjar prata högre och tydligare. Fredagskram!