lördag 7 februari 2009

Gammal gumma

Jag har ont i ryggen idag. Bar kanske för tunga bördor i min ensamhet igår. Fick ialla fall mycket gjort. Jag är nöjd. Idag har vi lördagsshoppat som vanligt. Var till Bauhaus. Var till IKEA. Var till Willys. Nu är vi beredda på besök. Har försökt fått ordning på vårt avlopp i badrummet. Kört med rensspiral och nu tre gånger med avloppsrengöring. Fick 13-åringen till att rengöra badkaret med Jif. Första gången efter avloppsrengöringen rann det bättre. Andra gången rann det sämre. Nu, tredje gången, hoppas jag att det blir bra. Vad gör jag annars? Nu senast när jag höll på så ramlade duschdraperistången ned över mig. Det ena leder så lätt till det andra... suck! Har städat klart 8-åringens rum och bäddat sängarna åt våra gäster. Sambon kämpar med vår sänggavel. Vi åt en otroligt god fisksoppa som sambon gjorde iordning till lunch. Han köpte den på Lucullus igår efter ett tips ifrån en arb.kamrat. 8-åringen åt bara av vitlöksbrödet som var till iofs. Han är nog hungrig nu igen. Gästerna kommer imorgon kl. 13.30. Innan de kommer måste vi städa åt marsvinen, dammsuga av hall, kök och vardagsrum. 13-åringen och 15-åringen måste plocka upp kläder från golven i sina rum. Sovmorgon imorgon kanske? Nu hjälper 13-åringen sambon med gaveln. Gissa vem som stånkar och stönar över att behöva hjälpa till med allt här hemma?

Sambons syster ringde mig igår. Vi pratade länge. Det kändes skönt. Önskar jag hade pratat med henne förut när jag hade det jobbigt... Vill inte prata om det nu. Borde nog prata med svärmor om det som har hänt men jag är så rädd att säga något som hon uppfattar på fel sätt. Jag är rädd att bli ovän med henne och det vill/orkar jag inte. Jag tror att det är åldersskillnaden som gör att vi ser på saker och ting på olika sätt. Hon är t.ex. extremt könsrollstänkande - tycker jag. Det är t.ex. min tvätt, mina gardiner och mina blommor, enligt hennes sätt att se på det. Annars är hon bra!

Inga kommentarer: