måndag 7 september 2009

Lite om mycket

Förra veckan hände det mycket. Jag flyttade bl.a. Det gjorde jag på onsdagen. Flytten gick bra. Nu har jag ett stort fint rum. På tisdagen var det föräldramöte i tonåringarnas skola. Det gick också bra. Jag gick på mötet för 9:orna. Det var mycket information nu inför det sista läsåret i grundskolan. Det var om praon, skolresa och gymnasieval bl.a. Jag och 8-åringen hade en överenskommelse om att åka till Stockholm ifall om han skötte sig bra i skolan. Han skötte sig ok ända fram tills i onsdags. Då bar han sig väldigt elakt åt mot en flicka i klassen. Bussresan till Stockholm var redan bokad du, så hur gör man?!!!! Det var inget lätt beslut. Tungt och svårt var det. Jag hade ju också sett fram emot att resa till Stockholm. Det blev mycket resonerande fram och tillbaka mellan mig, sambon och 8-åringen. Hur skulle vi göra nu? Hur kunde det bli så här?Varför gjorde han så? Skulle vi ställa in resan? Vad var rätt eller fel att göra i en sådan här situation? Var det kanske fel att han en sådan överenskommelse ifrån början? Var det ett för hårt krav att ställa på 8-åringen? Skulle det vara ett för hårt straff att ställa in resan för att han misslyckats? Ville han testa mig genom att göra det här så nära inpå resan? Skulle jag sända fel signaler genom att resa ändå? Vi reste. Jag sa "jag tycker inte om det du har gjort men jag tycker om dig och jag vill åka med dig till Stockholm för jag tycker om dig. Det där dumma som du har gjort det tar vi inte med oss på resan". Ungefär så sa jag. Jag vet inte om jag gjorde rätt. Vi hade det iallfall trevligt på vår Stockholmsresa. Det är skönt att göra något med bara en. I lördags åkte vi till svärmors stuga. Vi hade kräftskiva, plockade kantareller och lingon. Sambon hittade massor av kantareller på ett ställe. Han blev jättestolt och jag kände mig så glad för hans skull. Vi var på konstutställning också. En bekant ställde ut sina tavlor. De är lite Picasso-inspirerade sådär. Mycket färg och form och ganska läckra faktiskt. Idag har jag varit på kommunikationskurs med mina fyra "gamla" arbetskamrater. Jag drog en slutsats av dagen och det är att jag gjort rätt som flyttat ifrån de andra fyra... Jag och en av de andra ser så totalt olika på saker och ting så jag har svårt att tro att vi någonsin kan lära oss att kommunicera på ett vettigt sätt med varandra. Nu är jag trött. Jag har ont i en axel.

Inga kommentarer: