torsdag 23 juli 2009

Barnomsorg

I höst räknar jag med att 8-åringen kan gå hem själv från fritids åtminstone några dagar i veckan, då behöver jag inte känna mig så låst att åka direkt ifrån jobbet till fritids. Det skall bli skönt att kanske hinna uträtta några ärenden på stan på väg hem. Jag vet att jag har varit för sträng mot mig själv när det gäller den där regeln att man inte får stanna för att handla på väg mellan arbete och barnomsorg. Jag är bara sån att jag har svårt att bryta emot regler. Det kunde ha varit skönt ibland om jag hade sluppit släpa med trötta ungar från dagis/fritids till affären bara för att köpa en liter mjölk t.ex. Sedan den där 4-timmars regeln kom för arbetslösa och syskonlediga och som faktiskt ger de föräldrarna rätt att göra vad som faller dem in, t.ex. åka och storhandla fast barnen är i barnomsorg så har jag tyckt att vi föräldrar som arbetar åtminstone kunde ha rätt till ett par timmar i veckan då vi kunnat uträtta ärenden mellan arbete och hämtning. Eftersom vår familj inte haft tillgång till några släktingar som har kunnat ställa upp i ur och skur som barnvakter så har jag ofta känt behov av lite "barnfri" tid ibland. Nu är ju mina barn så stora, minstingen är ju som sagt 8 år så det här är inget problem för mig längre men jag ville bara gnälla av mig lite över den tid som har varit fram till nu.

Inga kommentarer: