onsdag 15 juli 2009

Ger man så får man

Jag tycker om att köpa och ge presenter. Faktiskt så tycker jag att det oftast är roligare att ge än att få. Jag tycker att de är jättetrist när den som ger talar om hur besvärligt det har varit att hitta en present. Man får veta innan man ens har öppnat paketet att det absolut går att byta för kvittot finns kvar. Snälla, låt mig få avgöra om det är något som jag uppskattar eller inte! Jag blir så ledsen över att jag upplevs vara så kräsen och besvärlig för det är jag inte! Jag uppskattar mer att få en burk sylt t.ex. än att få pengar för att det inte går att hitta något att ge mig. Senast när jag fyllde år fick jag 500 kr utav en som tycker att det är hemskt och besvärligt att köpa presenter. Jag vet att jag inte kommer att köpa något åt mig själv för den där 500-lappen för det känns som om att jag inte är värd det liksom. Jag erkänner att det kan vara lite svårt att komma på något att ge om man har lite tidspress när man skall handla presenter men oftast tycker jag att det bara är en kul utmaning att försöka komma på vad man skall ge bort. Om den som får en present utav mig vill byta den så tycker jag att det är den som fått som skall fråga mig om jag har kvittot kvar istället. Hur ofta händer det att man får något som man absolut inte vill ha? Jag tror att det aldrig har hänt mig. Om det skulle hända så skulle jag inte ha något problem med att ge bort presenten till någon annan som vill ha den istället för mig i sådant fall. Det är ju inte presenten i sig som är värdefull utan att få känna att man uppskattas och är värd en liten gåva som betyder något, iallfall är det så för mig. Min mamma sa alltid att min mormor sa "ger man så får man" och jag lever också efter den devisen. Jag tycker att det stämmer väldigt bra.

Inga kommentarer: