tisdag 14 juli 2009

En helt vanlig dag.

Har jobbat som vanligt. Nu när sambon är ledig så passar jag på att bättra på flexsaldot. Igår var jag kvar till kl. 17 (jobbar 85% så slutade egentligen 15.15). Idag kunde jag inte sitta längre än till 15.30 för jag hade absolut ingenting att göra. Det var så otroligt lugnt förra veckan också så jag har redan gjort allt som jag hade skjutit upp för att göra när jag fick tid. Hade jag suttit kvar hade jag bara suttit av tiden och det känns ju inte riktigt rätt...även om jag vet att det är guld värt att ha de där +timmarna på flexen sedan när hösten kommer. Jag har inget arbete som det går att få ihop någon komptid på. Jag jobbar bara raka veckor. Den 1/9 kommer ett nytt sämre flextidsavtal att träda i kraft. Då kommer vi bara att få ha högst +10 timmar på flexen och allt utöver det kommer att att bara försvinna ut i intet. Vid mer än -10 blir det löneavdrag. Vi kommer även att bli tvugna att flexa in och ut för lunch om vi vill att det skall dras högst 30 mintuter. Har man endast 5 minuters lunch så dras det ändå 30 minuter alltså, om man flexar ut och in det vill säga. Flexar man inte ut och in så dras det 45 minuter för lunch!!! Annars är det nya flextidsavtalet ganska likt det jag har nu. Egentligen får vi bara flexa ut högst en timma innan ordinarie arbetstidslut och flexa in högst en timma efter ordinarie flextidsstart men min chef har varit väldigt generös med det där och jag har kunna flexa lite som jag vill. Jag börjar egentligen 10.30 på fredagar men nu på sommaren har jag börjat jobba kl. 08 istället och det har inte varit några problem. Tråkigt om det inte kommer att gå att göra så i fortsättningen. Det känns löjligt när arbetsgivaren inte litar på att jag som arbetstagare tar ansvar för mina arbetsuppgifter. Efter jobbet träffades 15-åringen, 8-åringen och jag och åt glass och sedan fortsatte jag till Stadium outlet och de cyklade hem. Jag köpte en träningströja. Jag har tränat både igår morse och imorse. Eftersom jag tränar så ofta så måste jag ha fler tröjor att byta med, eller hur?! Garagerumsbygget fortskrider. Idag har sambon börjat med väggarna. Nu har han feber, 38,4, så han ligger och sover. Hoppas han är frisk imorgon igen så att han kan fortsätta byggandet... 13-åringen hjälpte mig att laga middag idag! Färsk ravioli med tomatsås och grekisk sallad. Salladen gjorde 15-åringen. 8-åringen dukade. Marcus Birro på Allsången just nu. Oj, vad han säger mycket klokheter! Fantastiskt! Nu en norsk eurovisionsångsvinnare, nja det var väl inte så värst. Nu sjunger han "det gåtfulla folket" och det gör han bra. Det är en sång som jag tycker om! Igår var jag ute och fikade med svägerskan. Det var en helt underbar sommarkväll och vi satt på en uteservering. Jag fick min födelsedagspresent utav henne. Det var olja, salladskrydda och någon slags lemonad med bubblor i. Lemonaden längtar jag efter att dricka någon dag när det passar. Jag tror att det skall vara någon dag då det är riktigt varmt. Oljan och kryddan hade vi på salladen ikväll och det var riktigt gott! Usch var jag har skrivt långt nu och om nästan ingenting dessutom.

Inga kommentarer: