torsdag 9 april 2009

På väg till Blåkulla....

Den här månaden verkar jag ägna åt sådant jag inte har gjort tidigare. Jag har varit i Globen och idag har jag handlat på systembolaget! Hemskt pinsamt att vara 40 år och aldrig gjort det tidigare! Jag köpte öl. Kvinnan i kassan granskade mig kritiskt men hon frågade inte efter leg. iallafall. Jag köpte Leffe, Mariestad och ett öl från Dalarna. Ja just det, tänkte jag inte på, svenska ölsorter allihop. Det var sambon som "beordrade" mig att inhandla dessa drycker. Sambons syster f.d sambo har försett oss med öl till tidigare påskar, midsomrar och jular men nu tycks denna uppgift ligga på mig. Det är inte klokt vad mycket en separation för med sig...
Påsken skall som vanligt firas i stugan vid vattnet tillsammans med sambons syster, svärmor, 18-åringen, 15-åringarna (2 st), 13-åringen, 8-åringen och sambon.

Den här veckan har jag blivit undersökt både "hittan och dittan" eftersom jag både varit hos barnmorskan och tagit cellprov och hos tandläkaren. Av dessa två jobbiga besök så tycker jag att det är cellprovet som är värst. Det är inte klokt vad ont det gör att ta det där provet. När jag ändå var där så passade jag på att ställa några frågor, vilket inte var populärt eftersom provet tas enligt löpandebandprincipen och det finns absolut inget utrymme för några frågor. Eftersom jag, troligen, har kommit in i klimakteriet och tycker att det är lite väl tidigt så hade jag några frågor kring detta. Jag ville även veta vart man vänder sig om man får några problem där nere. Tydlingen skall man, nu när man är förbrukad och ointressant då man inte är i fertil ålder längre, kontakta vårdcentalen och först undersökas av en distriktsläkare där för att sedan undersökas av en barnmorska!? Det blir två besök sa hon och skrattade. På språng ut ifrån undersökningsrummet och med handen på dörrhantaget (under tiden som jag klädde på mig igen) rekommenderade hon mig att ta informationsbroschyrer om klimakteriet på apoteket och när hon försvann ut i korridoren så sa hon (lite generat?) och med viskande röst att jag kunde kontaka Läkargruppen för det har duktiga gynekologer. Jag har hämtat broschyrerna som fanns på apoteket. Eftersom jag varit/är orolig för detta med mitt tidiga klimakterie så har jag även ringt MVC tidigare i år. Jag fick då frågan om jag har tänkt bli gravid för isåfall var jag välkommen men annars får jag bara acceptera att det här är min naturliga livscykel....

Inga kommentarer: