måndag 10 augusti 2009

Smoothie

Nu är jag inte ledsen längre (bara lite). Jag gick lite tidigare ifrån jobbet eftersom det var 8-åringens första dag på fritids efter ett lååångt sommarlov. Tyvärr hann jag inte kolla busstidstabellen innan jag gick ifrån jobbet. Det visade det sig att bussen inte alls gick som jag är van. Jag kom till busshållsplatsen 15.17 för förut har det gått bussar kl. 15.25, 15.40 och 15.50. Nu hade det gått en buss 15.12 och nästa skulle inte gå förrän 15.52. Sommartidstabell? Jag tycker ändå inte att det är klokt att behöva vänta 40 minuter på en buss som går i stadslinjetrafik. Det är 5 km från mitt arbete och hem. Jag hinner ju gå hem på 40 minuter. Jag övervägde verkligen att gå hem idag men jag avstod för jag ville inte komma alldeles genomsvett till fritids. Jag väntade på bussen som skulle gå 15.52, som kom 15.54. Jag var på fritids 16.15 eftersom bussen som vanligt fastnade i en bilkö. Jag funderar på om jag inte skall börja med en alldeles särskilt blogg som enbart skall handla om mitt bussåkande. Ja, jag håller med om att jag idag delvis fick skylla mig själv eftersom jag inte hade koll på busstiderna men jag tycker faktiskt att 40 minuter ändå är för lång tid att vänta mellan bussarna i stadstrafik. Det hade ju varit ok om jag hade missat den där första bussen om jag bara hade behövt vänta högst 20 minuter på nästa buss, då hade jag ju faktiskt hunnit till fritids till kl. 16. Imorgon skall jag cykla. Bussen är konstant minst 10, oftast 20 minuter, försenad till "vår" busshållplats på morgonen och så har det varit de senaste 7 åren och det spelar ingen roll om det är vinterväglag eller barmark, det bara är så. Tyvärr kan man ju inte räkna med att bussen skall vara försenad så man får tappert stå där i minst 20 minuter och frysa på morgonen när det är vinter. Det har hänt, kanske 2 - 3 gånger per år, att bussen kommer i tid och då har vi varit endast varit 2 - 3 stycken som stått vid hållplatsen eftersom de flesta kommer till hållplatsen då bussen i vanliga fall brukar komma dit. Det är ungefär 20 personer som väntar vid vår hållplats. Det är alltid ståplats som gäller på morgonbussen och mittgången är alltid proppad med folk redan innan vi 20 kliver på. Tydligen skall det bli förändringar i busstrafiken i höst, jag hoppas att det blir ändringar till det bättre.

Ikväll har 8-åringen, 13-åringen och jag gjort smoothie. Vi gjorde tre olika smaker. De blev jättegoda förstås! En är det nötter och havregryn i, den skall vi äta till frukost imorgon. Mums!
Nu har 8-åringen kommit upp ur badet och det är dags för mig att läsa högt ur Kalle Anka.

Inga kommentarer: