onsdag 10 april 2013

Är jag H, B, T eller Q?

Imorgon får vi HBTQ*-utbildning på jobbet. Vi ska bli HBTQ-certifierade. Jag vet egentligen inte vad det innebär. Vi kommer att utbildas i en hel och en halv dag. Det är väldigt mycket utbildning jämfört med hur mycket utbildning vi får i kassafrågor ( inte kassa frågor). När det gäller kassafrågor, som upptar det mesta av vår arbetstid, får vi utbildning i en halv dag. Det är otroligt mycket som vi som står i kassan behöver veta för att ta rätt avgift av patienterna. Det är viktigt att vi tar betalt på samma sätt på alla vårdcentraler i länet. Det finns en hel del regler och undantag. Någon har bestämt att det räcker med en halv dags utbildning i kassafrågor. Vi behöver 1½ dags utbildning i HBTQ. Det kan jag inte riktigt komma överens med. Spelar det någon som helst roll om människorna/patienterna/arbetskamraterna jag träffar är H, B, T eller Q?! Det lär jag väl få veta imorgon. Men jag undrar. Just nu sitter jag här och tror att jag t.ex skulle ha mycket större nytta av en teckenspråkskurs i en och en halv dag för vi har väldigt många döva patienter. Jag har aldrig känt behov av att kunna kommunicera på rätt sätt med de som är H, B, T eller Q. Ska de särbehandlas? Har inte ens tänkt på att det skulle vara något särskilt med dem. Jag behandlar alla lika. Tror jag. Det kanske jag inte gör? Kanske jag har ett fördomsfullt sätt gentemot H, B, T och Q-personer utan att jag är medveten om det. Jag vet inte ens vilka av patienterna som är det. Ska jag behöva veta det? Det ska verkligen bli spännande att se vad vi kommer att få lära oss. Det kommer garanterat att bli grupparbeten. Jag vet att vi kommer att få se på film för jag har haft i uppgift att ordna ljud till datorn i konferensrummet.

*homo, bi, trans och queer.

4 kommentarer:

Singelmamman sa...

Ska verkligen bli spännande att höra vad du får lära dig imorgon. Visste inte heller att man var tvungen att vara på ett särskilt sätt mot HBTQ-personer. Hoppas verkligen inte att det är det ni ska lära er.

Nenny sa...

Men varför inte 1½ dags kurs i "kundbemötande". Spelar väl ingen roll vad kunden har för läggning. Eller?

Finnpajsaren sa...

Oj så nischad kurs! Det vill jag höra mer om sen.

esterii sa...

Annorlunda kurs. ser att du är en 68 du med:)Inte så illa det.. Då kikar vi in igen och hör hur kursen var. Hoppas du någon gör detsamma , alltså kikar in och lämnar ett spår.. Alt gott..