måndag 10 mars 2014

Det blev fisk till middag

Jag var 18 - 19 år när jag började äta och tycka om fisk. Innan dess tyckte jag att all fisk smakade likadant och jag tyckte inte om fisksmaken. Jag hade förstående föräldrat så jag fick alltid något annat på min tallrik när de andra åt fisk (köttbullar, prinskorv). Jag är från en kuststad (iofs vid en vik av havet men ändå) så fisk fanns ganska ofta på mammas, pappas och min brors tallrikar. Med den bakgrunden så tycker jag att jag har blivit ganska duktig på att äta fisk sedan jag blev vuxen men det är inte något jag längtar efter eller föredrar. Dock brukar jag välja fiskrätten när jag är ute på restaurang och äter för oftast är det riktigt gott och så tror jag att jag behöver få i mig Omega 3 för att inte drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar i förtid (någon gång drabbas jag av det pga ärftligheten men jag kan kanske förskjuta debuten något om jag äter fisk då och då tänker jag). Vi har Linas orginal matkasse varannan vecka. Det är oftast en fiskrätt. Det har blivit så att vi skjuter upp den Den brukar bli så uppskjuten att den hamnar i frysen för all evighet ( jag ska göra en utrensning och kassering snart för nu är hela frysen full av ratade fiskrätter). Vid leverans av de två senaste originalkassarna har jag tvingat mig själv att laga fiskrätten först. Ikväll har vi ätit dilldoftande sej med kamutvete och ärtig sallad. Gott!
Vi äter aldrig nästan aldrig skaldjur heller. Tycker det låter så kallt och pilligt med räkor. Är det inte? Hur äter ni räkor?

4 kommentarer:

Singelmamman sa...

Jag gillar skaldjur, men tycker att det är alldeles för jobbigt att skala. Räkor äter jag bara om någon annan skalar.
Helst äter jag rökta räkor.

nillas liv på pinnen sa...

Det blir vegetariskt på fredag om du kommer hem till mig då. Bra, va!

Jigglypuffan sa...

Ett berg av räkor, nygräddad baguette, massor av vitlökssmör, aioli... en flaska vitt.
Kalas en fredagskväll och man doftar underbart på lördagsmorgonen ;-)

Knasterfaster sa...

Singelmam: Det gör helst jag också!
Nilla: Vegetariskt tycker jag mycket om!
Anette: Jag måste ha kalas känner jag!