onsdag 9 september 2009

Det är mycket nu

Det har hänt så många småolyckor på sistone, små förtretligheter som satt käppar i hjulen. Nu minns jag inte riktigt allt som har hänt men om jag skall nämna något av det som har hänt så är det bl.a detta: 15-åringen fick en ny gitarr förra lördagen. På kvällen när han backade bakåt med skrivbordsstolen så backade han in i strykbrädan som jag lämnat kvar där på fredagsmorgonen med stryjärnet kvar på. Strykjärnet ramlade i golvet och studsade mot gitarren förstås och ådsamkade en spricka i träet. Inget som påverkar ljudet eller så men ändå så otroligt tråkigt!!! Jag tog på mig skulden för detta eftersom det var jag som hade varit slarvig och inte ställt undan strykbräda + strykjärn. Dagen efter fick 13-åringen en ny cykel (den första nya cykel han fått som han inte ärvt av storebror). Han var förstås jätteglad över sin nya cykel och cyklade iväg för att träffa några kompisar - och fick punktering så han fick gå hem igen 5 km. Ja, vad skall jag mer nämna. I lördags när vi kom till stugan så råkade 8-åringen låsa in bilnycklarna i bilen. Han låste upp bakluckan med fjärren och la ifrån sig nyckeln för att kunna ta det han skulle hämta från en väska. När han hade hittat det han sökte så slog han igen luckan och nycklarna låg kvar när bilen gick i lås. Vi hade lite tur i oturen eftersom 13-åringen var kvar i "stan" och jobbade och skulle komma efter med buss. Han fick skjuts hem av en kompis pappa för att hämta extranyckeln och ta den med sig. 13-åringen klagde på tandont i söndags kväll. Detta onda hade han haft sedan i fredags sa han. Jag ringde Folktandvården i måndags morse och han fick en tid igår (tisdag). Det visade sig att en tand i nedre framkäken hade gått sönder och att han hade en infektion där! De hade öppnat och rensat och stått i. När jag kom hem låg han under 3 tjocka täcken eftersom han frös. Han sa att han nästan hade svimmat efter behandlingen på FTV. Han var väldigt svullen om hakan så jag ringde till FTV imorse igen och han fick komma tillbaka idag. Nu har han fått penicillin. Hakan är fortfarande stor och svullen. Utöver detta så har det alltså hänt andra små indcidenter. Jobbigt men överkomligt. Utöver detta är det alltså strul med 8-åringen i skolan igen. Inte kul alls. Det är som han är två personligheter, en här hemma och en i skolan. Hemma visar han inte alls de sidor som han har i skolan. Hemma har vi sällan några problem med honom. Igår var det förresten 8-åringen som råkat illa ut. Han hade blivit hårt knuffad så att jeansen gått sönder och han hade fått ett stort sår på knäet. Han hade även blivit biten i armen. Av det fröknarna berättade så hade 8-åringen inte gett igen eller skadat den andre killen tillbaka men ändå var det som hänt liksom mest 8-åringen fel... Jag tror jag förstår hur de tänker men jag får liksom ändå inte riktigt ihop det. Bäst att ta en dag i taget när det gäller detta. Känner mig lite tömd på energi...

Inga kommentarer: