onsdag 23 september 2009

Sjuklingar

Den här veckan tillbringar vår familjen en stor del av vår tid på vårdcentralen. Idag och igår har sambon varit där med sitt finger. Första och andra besöket gjorde han igår. Då skar de bort en bit på fingret och gav honom penicillin. Han blev tvungen att göra ett återbesök redan samma dag eftersom han började blöda igenom förbandet. Idag har han varit där för nytt bandagebyte. Idag har 15-åringen varit på vårdcentralen och visat upp sin rygg som har fula "blå"-märken. Märkena är troligen på grund av att han sitter som "en kråka" när han sitter framför datorn här hemma. Jag fick likadana märken på min rygg av skolstolarna när jag var i hans ålder. Dr hade även sagt åt honom att han hade väldigt torr hud och att han behöver smörja in sig. Imorgon skall ju jag till vårdcentralen för att kontrollera mitt blodtryck. Det kändes lite märkligt att sambons finger prioriterades före mitt höga blodtryck. Hans finger syns ju så det är ju väldigt synd om honom. Mig tycker ingen synd om... Det är förstås jättejobbigt för sambon att vara handikappad så som han är nu. Det är inte lätt för honom sköta sitt jobb när han inte kan använda högerhanden. Igår hade 8-åringen varit bångstyrig och orolig i skolan. Det är svårt att veta varför. Det påstods att han hade hoppat in igenom ett fönster och tryckt upp en liten flicka mot en vägg!? Vilket han bestämt förnekar. "Fönstren sitter ju högt upp ju". Han erkänner att han knuffat en tjej för att hon hela tiden håller på och retas. Han såg väldigt förvånad ut och blev jätteledsen när jag sa att fröken ringt och sagt så till mig. Jag har inte haft möjlighet att prata med fröknarna om detta idag. Jag har mejlat dem. Det måste förstås redas ut varför det påstås att han har hoppat in igenom ett fönster och tryckt upp någon mot en vägg. Det låter ju hemskt. Fröken som ringde mig ringde egentligen inte angående detta och hade bara andrahandsuppgifter så det kan ju hända att hon inte riktigt hade uppfattat situationen rätt. Han hade också rivit ur en sida ur en klasskamrats ritbok men det var bara på skoj sa han. Ja, vi har pratat om det och han förstår att det var det inte var roligt gjort. Sedan hade han slagit till en klasskompis i huvudet när han gick förbi henne i matsalen. Detta hade retts ut mellan dem två efter händelsen och jag såg att de var vänner igen när jag kom och hämtade på fritids igår eftermiddag. Det vore ju konstigt egentligen om jag inte hade högt blodtryck... Idag sa fröknarna ingenting vid hämtningen så då utgår jag ifrån att dagen har varit bra.

Inga kommentarer: