måndag 7 januari 2013

Jahapp

Ny dag. Nya utmaningar. Sambon hade köpt filodeg när han var och handlade idag. Av den gjorde vi köttfärsrullar. I receptet stod det "tillsätt kryddorna" men det stod inte vilka kryddor. Jag chansade på salt, peppar och basilika. Filodegen skulle tinas i fyra timmar. Sambon snabbtinade den i mikron. Den blev väldigt porös av det. Gott blev det i alla fall till slut. Väldigt gott!

Annars har jag jobbat mest hela dagen. Skrivit och stått i kassan. Mest skrivit. En doktor tittade mig  i örat och konstaterade att jag har begynnande öroninflammation. Hon hade ett ärende in till mig och då frågade hon hur jag mådde. Jag svarade att jag mådde bra förutom att jag var nästintill döv på ett öra. Då erbjöd hon sig att titta. Snällt. Jag tog på mig en mössa när jag cyklade hem.

Vet ni vad det bästa var? Mina arbetskamrater tyckte väldigt mycket om min egenpåhittade kaka! De vill har receptet. Jag antar att ni också vill ha det. Här är det:

KOKOSKLADD
100 g smör
2 ägg
3 dl socker
2½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1½ tsk vaniljsocker
½ krm salt
1½ - 2 dl kokosflingor

Gör så här:
Sätt ugnen på 200°
Smörj och ströa en form med avtagbar botten med kokosflingor.
Smält smöret på låg värme.
Vispa ägg och socker så pösigt du orkar (vår elvisp är trasig och jag orkade inte vispa så länge med handvispen)
Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och salt och kokos och rör ned det i äggsmeten.
Häll smeten i formen.
Grädda i 10 - 20 minuter. Jag har en varmluftsugn och gräddade i exakt 15 minuter.
Eftersom det inte är fredag idag så har jag själv inte smakat på kakan. Ni får helt enkelt lita på mina arbetskamrater när de säger att den är god.
Det kan vara snyggt att florsockra kakan när den är klar. Det gjorde inte jag för vi hade inget florsocker hemma. Den går att äta både med och utan grädde. Helst utan.

Imorgon kommer Mellan hem. Då ska jag få julklappar!!!


Inga kommentarer: