söndag 17 juli 2011

Omedelbar kärlek

Vi åkte på en utflykt idag. Inte dit jag ville för att titta på kök. Vi åkte till en sjö och fikade. På vägen tillbaka åkte vi förbi en möbelaffär. "Här har de kök" sa Minsta i baksätet så vi stannade och gick in. De hade många fina kök med bra finesser. Vårt nuvarande kök är från 1969. Luckorna är inplastade någon gång på 80-talet. Jämfört med vårt nuvarande kök så är det en finess bara det att luckorna går att stänga och att lådorna går att dra ut. Här hade de kök med  luckor som man bara behövde vidröra så öppnades de och med en lätt knuff så stängdes de med mjuk stängning.

Vet inte om Minsta hade något avtal med köksfarbrikanten men han pratade på och argumenterade som om han inte gjort annat än sålt kök i hela sitt 10 åriga liv. Han förälskade sig i det lindblomsgröna köket här ovanför. Vet inte om ni ser vad det står på skylten men det står i alla fall "Till Salu. Utställningskök inklusive köksblandare, alla vitvaror, (spis, häll, fläkt och diskmaskin) 45 000 kr". Jag och Sambon har funderat på det där priset sedan vi kom hem. Är inte det väldigt billigt, eller?! Det stod att det ursprungliga värdet var 100 000 kr. Jag håller med Minsta om att köket är väldigt fint. Sambon och jag är just nu i valet och kvalet. Är det här vårt nya kök? Vi måste köpa till minst ett högskåp och vi tror inte att vi kan ha den där hörnan där spisen står men annars så...eller? Vad tycker ni?

13 kommentarer:

MALIN sa...

Har jobbat i en sån där butik. Antagligen är det butikens utställnings-inköpspris de säljer det för. Så det låter rimligt.
Det ser fint ut.
Men tänk på att det är antagligen ni själva som får montera ner det i butiken också. Men det kan det vara värt.

Knasterfaster sa...

MALIN: Vi pratade med en riktig säljare också. Han sa att de skulle montera ned och packa in köket så gott det gick om vi ville ha det.

Fru Gårman sa...

Kör på! Men på bild är det där kaklet inte så fint till.

Ingela sa...

Jag tycker köket ser jättefint ut på bilderna och det låter sannerligen billigt med.

Karin sa...

Jättefint! Men kaklet passar inte tycker jag. Om jag ska vara ärlig - och det ska jag väl vara? Slå till vetja!

Osloskånskan sa...

Jag gillar inte profildörrar. Jag hatar nämligen att städa lorten som lägger sig i sådana. Släta doors is da shit då.

Pillargontanten sa...

Fint!
Jag har profildörrar, och så värst mycket behöver jag inte städa....

Fru Venus sa...

Snyggt, men kom ihåg att vi fick HELA stugköket för under 10.000 från IKEA, som enligt flera branschtidningar är bäst i test!

Småländskan sa...

Snyggt kök, men håller med ovanstående om detta med profilerna. Ja, kolla IKEA-köken. Otroligt snygga, bra, prisvärda. Har många känningar med just IKEA-kök och alla är de otroligt nöjda.
Lycka till!

Knasterfaster sa...

Fru Gårman: Om vi tar det där köket så väljer vi ett annat kakel.
Ingela: Bra att du tycker att det låter billigt för det tycker jag också att det låter.
Karin: Bra att du är ärligt. Kaklet ska vi inte ha.
Osloskånskan: Vi har profildörrar idag (av plast) och jag har inte märkt att lorten stannat på dem men å andra sidan så är jag en sådan som inte lägger märke till sådant.
Pillargontanten: Skönt att höra! :)
Fru Venus: Vi tittade på ett motsvarande kök på IKEA idag och då kostade det cirka 40 000 men då gick inte skåpen ända upp till taket. Är era 10 000 inklusive spis och fläkt?
Småländskan: Jobbar du på IKEA? ;)

Mika sa...

Jag hade gärna velat se det kök ni har nu för att bilda mig en uppfattning.
Detta ser otroligt fräscht ut och priset tycker jag är helt vettigt! Jag anser att det är skillnad på kök och kök... och även om Ikea kök är väldigt, väldigt bra så är jag oooooootroligt glad att jag har ett sk "märkeskök" för medans vänner som haft Ikea har tröttnat så älskar jag mitt efter tolv år (Oupps! Hur gick dom åren så fort?)

Knasterfaster sa...

Mika: Hur ser ditt kök ut och vilket märke är det på det?

Ulrika sa...

Köket var jättefint och till bra pris. Vi har köpt kök på flera ställen, ja inte på samma gång och inte till samma hus förstås men jag föredrar Ikea. Billigt, bra kvalitet (bättre än vissa andra)och smarta alternativ.
Du ska ta det kök du känner för.

Mitt nästa kök blir med släta luckor, nu har vi typ gammeldags panelluckor och det är inte kul att rengöra i skårorna. Inte kul alls..