torsdag 3 mars 2011

Ananaspaj


Pajdeg
150 g smält smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver

Fyllning
2 dl creme fraiche 
1/2 dl socker
1 ägg
2 tsk vaniljsocker
300 g krossad avrunnen ananas 

Gör så här
Börja med att öppna ananasburken lite grann och ställ den uppochner på diskbänken så att vätskan rinner ur.

Rör ihop smält smör, mjöl, socker och bakpulver. Bred ut i en kakform med avtagbar kant.  
Rör ihop creme fraiche socker ägg, vaniljsocker och ananskross. Häll blandningen ovanpå pajdegen. 

Grädda i 200 grader i cirka 25 minuter. 
Det är gott att servera grädde eller glass till ananaspajen.

Tillägg: Eftersom efterfrågan varit så stor - nu kan ni kommentera på det här inlägget. 

5 kommentarer:

Lysande ögonblick! sa...

Man tackar!!! :)

Gafflan sa...

Tack! Den ska bakas :DD

nillas liv på pinnen sa...

Jag ska faktiskt, bara för det, baka den imorgon eller på lördag.
Tack tack.

Madlar sa...

Visst är väl du en sån där Landstingsmänniska? Den här pajen är ju en klassiker på personalfikat, jättegod o saftig ;)

Knasterfaster sa...

Madlar: Haha, jo nu är jag en landstingsmänniska men första gången jag gjorde kakan så hade jag fått receptet av en granne som var dagbarnvårdare. Då bodde jag i Nyköping. :)