onsdag 2 mars 2011

Minsta tappade precis en tand

Har varit på föräldramöte på gymnasieskolan. Störstas klass ska ta emot 40 besökare ifrån från Lazkao i Baskien. Lazkao har 5000 innevånare. Två av Lazkaos ungdomar ska bo hos oss i slutet av mars. De är 16-17 år. De pratar inte spanska men det gör inte någon i vår familj heller. De pratar knagglig engelska eftersom det är deras tredje språk. Jag vet inte vad deras språk heter. Heter det baskiska? Det ska bli himla trevligt att ha dem här i alla fall. Tror jag. Vi får inte bjuda dem på alkohol och vi får inte låta dem ha föräldrafria fester. De äter inte frukost. Det informerade lärarna oss om. Störstas gymnasielärare verkar vara så förbaskat trevliga att jag blir blir kär i dem hela bunten. Jag förstår varför Största trivs i skolan. Ananaspajen som Största bakade igår och som jag åt av på föräldramötet ikväll var otroligt god . Mmmmmm. Jag åt även en bit sockerkaka som en annan elev hade bakat. Den var också mumsig.

Nu ska jag lägga Minsta. Jag ska läsa Asterix för honom men han läsa sin läxbok för mig först.

12 kommentarer:

Fru Venus sa...

Inte ha frukost? När ska dom ha middag då, kl. 23.00 på kvällen? Det blir säkert trevligt med gäster och jag är så glad att äldsta trivs i sin skola :-) Kan man få receptet på den där ananas-godsaken? Nattikram

Fru Venus sa...

Inte ha frukost? När ska dom ha middag då, kl. 23.00 på kvällen? Det blir säkert trevligt med gäster och jag är så glad att äldsta trivs i sin skola :-) Kan man få receptet på den där ananas-godsaken? Nattikram

Fru Venus sa...

Oj, det blev lite tjatigt.....ska gå och lägga mig nu.

Singelmamman sa...

Ananaspaj har jag ätit en gång, trodde inte att jag skulle gilla det men det var bland det godaste jag ätit.

nillas liv på pinnen sa...

Oj, man kanske ska ge sig iväg ut till den där skolan och spana lite. Verkar vara värt besväret.

Gafflan sa...

Jag tycker det verkar vara en toppenskola och så blev jag supersugen på ananaspaj :D

Blåklinten sa...

Ska dom bo hos er? Va trevligt, har faktiskt funderat på att göra något sådant själv. Kanske blir om min grabb blir student i USA som han vill, återstår att se.Jag tror i alla fall att man kan lära både dom och sig själv en hel del.

Lysande ögonblick! sa...

Men så spännande. Vi hade ett utbyte på gymnasiet och jag minns de där dagarna med otrolig glädje. Så spännande med andra kulturer. Och att få besöka för att se. :)

Den där pajen, ska inte äldsta kanske bjuda på receptet? :)

Tantaluran sa...

Åh vad roligt med utländska gäster - du får säkert några jätteroliga dagar!

Ulrika sa...

Ananaspajen lät jättegod (hittade ingenstans att kommentera under det inlägget).

Hoppas det gick bra på mammografin. Jag har gjort det en gång och för mig gick det fint. Inte så skönt kanske men inte alls så hemskt som jag väntade mig.

Knasterfaster sa...

Fru Venus, Singelmamman, Gafflan och Alexandra: Nu har ni fått receptet på pajen. Superlätt att göra.
Peatreek, Alexandra, Tantaluran: Ungdomar från England har bott hos oss 2009 och 2010. Det blir som ett omvänt (och mycket billigare) sätt att resa när man har besökare från andra länder.

Shamrock sa...

Pajen låter god (jag kan inte kommentera pajinlägget av någon anledning). Spännande med inneboende, men när jag har varit i Spanien har vi ätit frukost - det kanske är annorlunda i Baskien