lördag 28 juni 2014

Nu är sommaren här....

Igår var jag i Norrtälje - Roslagens huvudstad. Först besökte jag min brorsa på hans jobb. Vi håller tät kontakt. Det var endast tre år sedan vi träffades senast.  Han var sig lik. Lite smalare. Det var så roligt att visa Susanne runt i "min" stad. Jag tror att hon uppskattade att ha med sig mig som guide. Det blev en guidad visning kryddad med anekdoter från min barndom. Som den om den manliga leksaksaffärsinnehavaren i 50-års åldern som med fladdrande skjortärmar (han hade tappat manschettknapparna) jagade mig runt borden och ut på gatan när jag nobbade honom en dans vid stans enda uteställe. Jag var endast 19 år och tyckte inte det var kul att bli jagad av en äckelgubbe. Pekade ut den gamla mysiga skolan som jag gick årskurs 5 och halva 6:an i. Där eldades det i en öppen spis i matsalen på vintrarna. Gick in i tobaksaffären på Lilla Torg (där på torget ägde f.ö mösspåtagningen rum inför studenten) och konstaterade att doften där inne var exakt den samma som då jag var barn. De sålde t.o.m samma bokmärken. Vi åt en fantastisk god lunch på Norrtäljebåten. Det var första gången jag var ombord på den. Hann bara visa Susanne 1/3 av Norrtälje stadskärna. Det får bli fler besök. Som avslutning besökte vi min 88-åriga morbror, hans katt och hans sambo. Det var så härligt at se två äkta djurvänner mötas (morbror och Susanne). Katten heter Misse.

2 kommentarer:

Susjos sa...

Så härliga bilder och minnen!

Unknown sa...

Vilken härlig dag vi hade , den kommer jag att minnas från sommaren 2014:))
Hela dagen var perfekt!