söndag 1 november 2009

Haruki Murakami

På resan har jag haft med mig boken Sputnik Älskling av Haruki Murakami. Jag älskar Haruki Murakami. Har läst Fågeln som vrider upp världen, Norwegian wood och Kafka på stranden tidigare. Har aldrig blivit så besatt av en författare förut. Fågeln som vrider upp världen skickade jag efter billigt från Adlibris. Läste beskrivningen av boken och den tilltalade mig. Alla i min omgivning rynkar på näsan är helt oförstående till min fascination. Jag förklarar vad böckerna handlar, de får läsa baksidetexten och då  tittar de forskande på mig som om de tror att jag hamnat i minst en 40-års kris eller något. T.o.m. bibliotekarien sa att hon inte gillar den här sortens böcker.  Jag har sagt på skämt att Haruki Murakami kommer att bli nobelpristagare så småningom. Nyss kände jag mig  tvungen att googla Haruki Murakami för att se om det var någon mer än jag som tycker om hans böcker. Gissa vad jag fann!? Massor av människor älskar hans böcker!!! Han har blivit omnämnd som möjlig mottagare av nobelpriset av fler än mig! Han är Japans mest populära författare. Det är inte bara jag som är knäpp alltså. (Sputnink betyder förresten resekamrat på ryska).

Inga kommentarer: