lördag 17 mars 2012

En svår fråga

Den svåraste frågan som ställs i mitt hem är den här:
Var är fjärren?
Jag kan aldrig svara på den frågan.

Vi har tre fjärrkontroller för att styra vår TV. Eller två. Jag tror det är tre faktiskt men en använder vi inte så ofta. Det är väldigt sällan som jag använder någon av dem. I princip aldrig. Det är alltid någon annan som sätter på och byter kanaler. Stänger av TV:n gör jag. Det gör jag ofta. Det är nästan alltid jag som gör det. Då går jag fram till TV:n och trycker på en knapp.

Var är fjärren?
På det svarar jag: Jag vet inte. För hur ska jag kunna veta, jag använder den ju inte. Alla letar utom jag för jag har inte haft den.
Efter 30 sekunders letade säger de:
Mamma sitter på den
*Suck och stön*
Har jag en fjärrmangnet där bak? Alltså jag sitter inte på den som i "sitter på den" rent bokstavligt. Det skulle jag känna fattar ni väl! Men den är i närheten av mig. Bakom mig eller mellan dynorna i soffan där jag sitter. Kanske att jag har en särskilt attraktionskraft på fjärrkontroller.
Ni kanske tycker att jag direkt skulle kunna besvara frågan med: Jag sitter på den.
Anledningen till att jag inte svarar så är att det svaret är så osannolikt för mig. Om jag visste att jag satt på den så skulle jag inte sitta på den. Förstår ni hur jag menar? Jag skulle inte medvetet sitta och ruva på en fjärrkontroll. Kände jag att jag satt på den så skulle jag ta fram den och  lägga den på bordet så att alla kunde se den.

4 kommentarer:

Singelmamman sa...

Vi har bara en fjärrkontroll. Den ligger alltid på soffbordet. Eller sitter i sonens hand, när han är hemma och kollar på tv. Vilket är så sällan att det nästan aldrig händer. Men jag tror att du kan vara en fjärrmagnet. Vissa människor verkar faktiskt vara det. Vet inte varför.

Fru Venus sa...

Vår är alltid mellan benen på Mannen.

h sa...

Snöra den och sätt fast andra änden i bordet!?

Shamrock sa...

prova att ruva på fjärren så kanske den förökar sig - då kan alla ha varsin