lördag 17 mars 2012

Det bidde ingenting

Har letat efter inspiration till vår hall på nätet utan att hitta något som passar våra behov. Det finns en massa käcka tips på vad man bör tänka på när man inreder en hall men ingen praktisk beskrivning eller bild på hur det skulle kunna se ut. Bara bilder på opraktiska hallar där familjerna på sin höjd har två jackor och tre par nyinköpta och aldrig använda skor framme. På en bild har de skorna upphängda på en stång på väggen!? Hur ser det ut efter en dag ute i vårgeggan? Går de människorna aldrig ut, eller har de sina "riktiga" skor undangömda någon annanstans?

Ett tips är "gå efter vilken känsla du vill få när du stiger in i din hall". Jag vill bli glad! Jag vill få en somrig känsla! Innan vi gjorde om tyckte jag att vårt kök gav en somrig känsla eftersom vi hade mycket gult där. Nu vill ha någonting rött i hallen. Jag rädd för att de kommer bli galet fult i vår nya fina hall. Jag har inte den där förmågan att få till det. Alla mina idéer måste förstås synkas med sambons tycke och smak. Han är mer träffsäker i sin smak än jag är - tror jag - för han är våg. Jag är tvilling. Vi jämkar och kompromissar och  förkastar varandras idéer så att jag blir helt matt. Just nu sitter jag här och är arg på Ikea. De har aldrig de artiklar som jag vill ha här i vår butik. "Varan finns ej till försäljning i xxx-stad". Ingenting av det jag tycker är snyggt finns på vårt Ikea och det finns inte att beställa  på nätet. Varför är det så? Och varför är oftast det som jag tycker är snyggast (nu menar jag inte Ikea-saker) också det som är dyrast och omöjligt för mig att få? Ni ser en bild på vår hall här ovanför. Vi har en skjutdörrsgarderob där som ni kanske ser på bilden. Den hade vi redan innan renoveringen. I den behöver vi ny inredning men tyvärr passar inte garderobsinredning av standardmått in där eftersom den endast är 55 cm djup. Den hade behövt vara 60 cm. Det verkar som Ikea har slutat med sitt 40 cm-sortiment.

Det är bara utrymmet där det svarta golvet ligger som jag letar inspiration för. Där stegen går upp kommer det stå en spiraltrappa så småningom. Det blommiga i högra kanten är vårt köksbord. Uppe i taket till vänster om ytterdörren sitter vår luftvärmepump. Vi kan inte ha något i hallen som hindrar luftflödet ifrån den. 

6 kommentarer:

Renée sa...

Jag avskyr min hall, den är minimal och har barnet med sig en kompis hem så ser det ut som ett bombnedslag...

Mammahäxan sa...

Hm. Har inga tips. Vårt hem ser ut som det gjorde när vi flyttade in. Nästan. Hade många planer men det bidde ingenting. Och nu har jag glömt vilka planerna var..

Fru Venus sa...

Åh, jag önskar jag vore hemma hos er nu :-)
En tanke, En grön fin matta, påminner lite om gräs (kan ha en röd på vinterhalvåret, el en brun) en vägg med fototapet; blå himmel, massor av grönt gräs och miljoners med vallmon som blommar!? :-)

Knasterfaster sa...

Renée: De flesta jag har varit hem till har haft väldigt små hallar.
Mammahäxan: Jag hade också planer för 12 år sedan när vi flyttade in här. De planerna har jag glömt. Jag är glad att vi väntade ända till nu med att renovera köket.
Fru Venus: Kom då! Menar du en mörkt mossgrön? Det låter fint! Sambon vill ha en tavla med en äng med massor med blommor så du och han tycker nästan lika!

Singelmamman sa...

Jag är helt designblind. Har väl någon sorts defekt där, ser inte alls hur jag ska kunna göra om och göra fint. Men jag gillar när andra fixar. Och någon skulle gärna kunna få komma hem hit och göra fint. Men Fru Venus idéer låter bra tycker jag.

Fru Venus sa...

mailar dig senare idag :-)