tisdag 6 mars 2012

Knasterfaster ger råd om sömn

Nu tänker jag ger er mina råd om sömn.
  1. Älska sömn. Njut av att sova. Se fram emot sänggåendet.
  2. Ha ett svalt sovrum och ett varmt täcke.
  3. Slå undan alla jobbiga tankar och tänk på något trevligt när du ska somna. Jag brukar möblera rum. 
  4. Om du vaknar på natten och känner att du inte kan somna om. Gör ingen stor grej av det. Titta inte på klockan. Tänd lampan och läs en feelgood bok tills du börjar känna dig sömnig igen. Om du är rädd för att störa sänggrannen kan du gå upp och sätta dig i soffan under en filt och läsa. Tassa tillbaka när du är känner dig trött. OBS! Det kan ta 1- 2 t timmar men du klarar morgondagen utan att ha sovit de timmarna. Det är asskönt att krypa tillbaka ner i sängen under täcket igen efter att ha varit uppe en stund!
  5. En enkel åtgärd som jag brukar ta till när jag vaknar på natten (som inte sänggrannen uppskattar eftersom han säger att han inte vill nosa på mina fötter) är att helt enkelt vända mig om i sängen och sova som Pippi Långstrump, med fötterna upp och huvudet ned. Oftast somnar jag om på direkten när jag gör så.
GOD NATT OCH SOV SÅ GOTT

7 kommentarer:

Chrissan sa...

Ett tips till. När det är fullmåne är det ingen idé att lägga sig.;)

Gafflan sa...

Tack för tipsen!
Är det fullmåne har jag det svårt och om huvudet är lite för fullt av dumma tankar är det svårt att "stänga av" men jag försöker. Ofta åker jag utomlands till någon härligt strand. DÅ brukar jag alltid somna. :D

Singelmamman sa...

Jag följer rådet att inte titta på klockan. Och sen går jag inte upp, tänder inga lampor, jag bara ligger och blundar och tänker att jag gillar att ligga i sängen på morgonen, då kan jag lika gärna ligga i sängen mitt i natten också.

Malla sa...

tack, det var jättebra tips!

h sa...

Om tänker att det är morgon och väckarklockan ringer om en minut, så är det nog lättare att bli trött och somna om. :)

mockapocka sa...

Himla bra råd det där.
Om man har svårt att somna kan man prova att lägga sig någon annanstans , tex i soffan. Då brukar åtminstone jag somna på stört. Det kan vara värt att prova i stället för pippi långstrump grejen. Om det blir för stora protester menar jag.

Osloskånskan sa...

Länkar detta imorgon, natta!