torsdag 21 juni 2012

Mol alena

Största och Mellan blev hämtade med bil av deras farmor kl. 10. De ska skyffla grus vid stugan.

Jag ska sätta fart. Snart.

Det här är körschemat för min midsommarafton (nästan precis som alltid).

Kl. 10 eller 11. Samling vid badplatsen för att klä midsommarstången. Det brukar komma en liten tapper skara som är ungefär den samma år från år. Min svägerska brukar göra en av kransarna. Alla hjälps åt att plocka blommor tills fingrarna blöder.  Det går åt otroligt mycket blommor till en midsommarstång kan jag tala om för er som aldrig varit med och klätt en.

Kl. 13 eller 14. Midsommarlunch vid stugan med släkten och någon paj samt lite av varje.
Kaffe på det och jordgubbstårta. Ungefär här brukar min födelsedag firas (jag fyllde år för några dagar sedan). Av Svärmor får jag alltid något som kan bytas. Hon säger alltid så "det här kan bytas".

Kl. 15 eller 16. Samling vid badplatsen för att resa midsommarstången och för att köpa lotter. Stången reses alltid enbart av modiga män. När stången är rest är det dags för dans. Vi dansar smågrodorna bl.a och så gör vi raketen. Efter dansen är det lekar, kasta gummistövel och penna i flaska. Tipspromenad. Grillad korv med bröd och läsk till alla (helt gratis!). Sedan är det prisutdelning med prisbord. Det brukar ta tid innan bordet är tömt. Fiskdamm! För alla barn...
Barnen ställer sig i åldersordningskö, de yngsta längst fram. Påsarna som blir över delas ut till de vuxna!

Kl 19 cirka. Midsommarmiddag vid stugan med släkten och det som hör till. Eventuellt (det är verkligen eventuellt) en liten klar och nubbevisor. Vi sjunger nubbevisor även utan nubbe. Den här sjunger vi alltid:
Melodi: Du ska få min gamla kortlek
Tigern slukar snabbt buteljen med ett vrål
Hamstern sparar sina flaskor, han är snål
Björnen nallar sprit om natten
och en jamare tar katten
medan hunden tömmer snapsen i en skål!

Kl. 22 cirka Långfilm på tv, chips och te.

Kl. 00.03 God natt. (Inget mer). 

10 kommentarer:

Singelmamman sa...

Låter som en fin midsommar.

Fru Venus sa...

Låter trevligt :-) Måste skratta åt "kan bytas", brukar du byta? Kram!

h sa...

Alltid exakt 00.03?
Vilken åldersdiskriminering att inte vuxna får fiskdamma!!

Maria sa...

Låter som en jättehärlig midsommar!
Och snapsvisan ska jag komma ihåg - den är ny för mig!

Shamrock sa...

Den nubbevisan var ny för mig. Ha det så bra

Knasterfaster sa...

Det kan jag svara på nu. Det är väldigt fint i år!

Knasterfaster sa...

Jag kanske har bytt storlek en gång. I år fick jag en fin grön glasskål av svärmor. Av svägerskan fick jag en chokladkaka, en prydnadsgroda och en bok; Drömhjärta av Cecilia Samartin

Knasterfaster sa...

Japp, alltid exakt 00.03. Det borde finnas en damm med vuxengodis!

Knasterfaster sa...

Bra, då kan du en visa till!

Knasterfaster sa...

Ha det bra du med.