söndag 24 juni 2012

Drama med liten gumma

Nu är vi hemma!
Våra djur, marsvinen och kaninen, var inte med oss under midsommarhelgen. De fick stanna hemma i sina uteburar med ganska mycket extra gott att äta.
Det första vi gjorde när vi kom hem var förstås att gå till djuren för att visa att vi var hemma igen. Då var Zilla (marsvinet) inte där! Burgallret var helt utan några glipor så hon kunde inte ha smitit någonstans. Hon var inte inne i buren, vi lyfte på locket och tittade flera gånger för säkerhets skull. Hon var som uppslukad av jorden. Jorden! Zelda höll ju på och grävde en grop innan vi for. Gropen var också borta! Gropen var täckt med jord och fint tilltrampad. Kunde Zilla....? Fasa! Sambon började gräva bort jorden. Han sniffade lite vid ingången och kom av sig... Allas blickar riktades mot mig. Mamma, gör någonting! Jag vågade sticka in handen i hålet och känna efter. Jag kände något mjukt, hårigt och orörligt där inne. Oj,oj oj, hur ska jag klara av detta? Jag hämtade mina trädgårdshandskar och en liten spade. Försiktigt, försiktigt grävde jag mig in i hålan och kände efter en gång till med handen. Rörde hon sig inte lite? Jo, visst gjorde hon det! Hon levde! Åh, men hur skulle jag få ut henne? Hon vände baken till och bakdelen var för stor för öppningen. Jag lirkade med henne en en stund och Största lockade med en morot. Till slut lyckades jag få ut henne i friheten! Vilken lycka! Vår lilla gumma! Kan det ha varit Zelda (kaninen) som lurat ned henne i gropen och täppt till ingången?! Zilla blinkade några gånger när hon kom ut i friheten och började direkt att äta av moroten. Hon såg ut att vara lite stelare än vanligt när hon hoppade in i buren men annars såg hon ut att må prima. Puh, vilken dramatik! Tur det blev en solskenshistoria. :)




13 kommentarer:

Maria sa...

Vilket mysterie - kan det verkligen ha varit Zelda som grävt ner sin kamrat på det viset??
Vilken tur att det slutade bra i alla fall!

h sa...

Nu måste jag faktiskt skälla lite. Djur ska ha tillsyn varje dag, sådeså!

Singelmamman sa...

Men! Busiga djur. Tur att det slutade väl. Ni var allt riktiga detektiver.

Osloskånskan sa...

Men vilket drama!
Mailat dig :-)

Mika sa...

Vilken lömsk kanin :). Men hon hade säkert en god tanke bakom... Kanske det hägrade regn?

Knasterfaster sa...

Maria: Vi vet inte vad vi ska tro. Kan det ha varit någon av våra grannar tror du?
Helena: Jag vet. Vi ska ALDRIG mera göra så.
Singelmamman: Jag var modigast när det gäller som vanligt!
osloskånskan: Här händer det något varje dag!

Knasterfaster sa...

Mika: Zelda är en väldigt klok kanin så det var nog bara med omtanke hon gjorde så där. Det var gott om plats där nere i jorden och svalt och skönt. Det är säker nog så vilda kaniner gör för att skydda sin ungar.

Mina dagar sa...

TUR...att ni inte var borta en dag till!!
BRAAAAA.....att det ordnade sig!!!
Kram

Knasterfaster sa...

Eva: Nej, en dag till hade vi aldrig varit borta! Det var jag som skyndade på hem idag. Fast jag tror att Zilla hade det bra därnera. Zelda hade säkert tänkt släppa ut Zilla igen. Zelda rengjorde Zilla grundligt sedan. Hon kanske skämdes lite trots allt...

Fru Venus sa...

Zelda är, trots allt, min lilla idol :-)

Knasterfaster sa...

Fru Venus: Hon är klok precis som du! KRAM

h sa...

Nu blir jag lite orolig...brukar Fru Venus gräva ner sina vänner??

Knasterfaster sa...

Helena: Nja, inte gräva ned precis. Där hon bodde förut hade hon en vind. Nu har hon en källare. ;)