lördag 13 februari 2010

En dag - ett liv

Idag har jag varit på bodelning. Jag ångrar inte att jag åkte!!! Det har gått otroligt bra, både att ta sig dit och att träffa mina gamla släktingar. Resan gick dig gick som på räls fast med buss. Buss till Cityterminalen i Stockholm och sedan tunnelbanan till Vällingby. Jag hade en karta i fickan men den behövde jag inte använda. Huset min moster bott i låg jättenära Vällingby centrum. Det var nästan 30 år sedan jag var där senast så jag mindes inte alls hur det såg ut. Jag tror inte att Vällingby centrum fanns senast jag var där... Jag möttes vid porten av min morbror Frasse 79 år. När jag kom in i lägenheten så kände jag igen mig!!! Det såg precis likadant ut som senast jag var där. I köket (där moster Aina och jag åt filmjölk med en klick gräddfil på sommarloven) satt min morbror Lennart 84 och min moster Ruth 94 år. Ruth hade jag inte sett sedan 1982. Hon var en kopia av min mormor nu! Hon var väldigt pigg och klar och redig. Fantastiskt! Det tog tid för oss att dela upp sakerna mellan oss. Det kändes väldigt konstigt och märkligt att gå där och titta på alla saker som moster samlat på sig under sin livstid. Jag fick med mig lite småsaker hem. Det hade ju varit svårt att ta med piano, soffgrupp och äkta mattor på bussen liksom. Jag fick en babushka, ni vet en sådan där rysk docka med massor av dockor inuti sig. Den minsta är så liten att den knappt syns. Den fascinerades jag av när jag var barn. Jag fick en del smycken också, bl.a. ett guldhalsband med en sådan där öppningsbar sak med små foton i (afasi light nu, vad heter det?). När jag öppnade berlocken(?) så mindes jag att moster Aina öppnat den och visat mig. Det var en bild på en katt och på John hennes man. Jag är glad att jag fick det halsbandet. Efteråt åt jag lunch på en pizzeria i Vällingby centrum med min morbror Lennart. Han var så rar när han berättade om en utmärglad katt som han  hittat i höstas och som nu vägde 7 kg. Han fick tårar i ögonen när han berättade om det. Efter lunch tog vi sällskap på tunnelbanan till T-centralen där vi tog adjö och så skyndade jag mig upp till Sergelstorg för att träffa min brorsdotter.  Flisan och jag satt oss i Gallerian och fikade. Jag är så stolt över henne för hon är så fin på många sätt! Snygg, intelligent och trevlig. Sa jag att vi är släkt? Flisan och jag gick till Lush på Centralen och jag köpte tvål  och badbomber. Det är liksom en vana jag har.  Kl. 17 gick min buss hem igen. Tack alla ni som peppade mig att åka!!!

4 kommentarer:

Finnpajsaren sa...

Vad bra att det blev bra. :-)
kram.

Malla sa...

Vad härligt att det gick bra! :)
En babushka ska jag försöka fynda på loppis ngn gång.
KOmmer inte heller på vad ett såtn där halsband heter. Nu komemr jag fundera på det all night long!

Gafflan sa...

Det gick ju jättebra :)

Knasterfaster sa...

Guld-medaljong heter det ju!!!
Malla: F´låt att jag höll dig vaken.
Finnpajsaren: Det är så himla bra när det blir bra.
Gafflan: Ja, det gick ju jättebra:)