tisdag 9 februari 2010

Hur skall jag göra?

Jag har ett bryderi som jag inte hunnit diskutera med fler än sambon och en kollega på jobbet. I lördags ringde en av mina morbröder som jag inte haft kontakt med sedan mamma dog för 14 år sedan. Han berättade att en av mina mostrar hade dött den 20/12 2009 (ja, jag har urdåligt kontakt med släkten). Hon blev 88 år gammal. Nu på lördag skall det vara bouppteckning och tömning av hennes lägenhet. Eftersom hon inte har några egna barn så är jag arvtagare (eftersom min mamma är död). Jag har inte haft kontakt med moster Aina  sedan 1980-talet någon gång. Jag tillbringade 2 - 3 sommarlovsveckor under några år tillsammans med henne i hennes sommarhus. Jag minns att hon var väldigt rolig och snäll. Tyvärr hade min mamma inte så bra kontakt med sina syskon eftersom de var så pass mycket äldre än henne och de hade redan hunnit flytta hemifrån då hon föddes. Nu vet jag inte hur jag skall göra. Tycker ni att jag skall närvara på lördag? Kan det inte verka väldigt girigt? Det är 2 1/2 timmas bilresa dit och jag skall vara där kl. 11. Jag har inget körkort. Sambon vill helst inte åka med så eventuellt  får jag försöka ta tåget. Jag vet varken ut eller in. Lite nyfiken är jag på mina släktingar. Moster Ruth kommer att närvara och hon måste vara över 90 år. Morbror som ringde sa att jag inte behöver närvara. De kommer att ta lite minnessaker och sedan låter de någon firma tömma lägenheten, där finns inget av värde mer än ett piano sa han. Jag tror att hon bodde i en hyreslägenhet (samma lägenhet som hon bodde i då jag var barn). Hur skulle ni göra?

7 kommentarer:

Malla sa...

Jag skulle åka. Kika lite på släkten. Framkalla lite minnen.

Gafflan sa...

Det var svårt! Skulle antagligen åka bara för sakens och den goda viljans skull. Sån är jag :)

Finnpajsaren sa...

Om du går på din omedelbara känsla, vad vill du då?

Om det spelar nån roll vad jag tycker hade jag åkt.

Felitchia sa...

Jag tycker du ska åka! Jag antar att det är här i närheten så då skulle vi kunna ses! :)

Ebba G sa...

Hej Jag hittade hit via en massa länkar hit och dit och läser och tänker en massa. Gillar det du skriver. Och tänker, att släktingar och rötter och sånt är viktiga saker. Om man kan ska man nog försöka hitta dem. Och ta att det kan verka suspekt eller gnidet eller vadsomhelst. Fast jag skulle tro, att de flesta människor tycker om att få kontakt med sina släktingar, även om det sker för första gången på länge, inför en bodelning. Så ta chansen, du kanske blir förvånad, eller till och med får någon ny syssling att gilla....

Camilla sa...

Självklart ska du åka dit.
Det skulle jag åtminstone gjort.
Ha det bra och kram på dig!

Knasterfaster sa...

Malla! Ja,det ska bli kul att framkalla lite minnen.
Gafflan! Det var jättesvårt. Jag har svårt att göra saker bara för att man ska. Jag gör helst bara det jag vill.
Finnpajsaren: Jag hade ingen omedelbar känsla, det var det som gjorde det så svårt.
Felitchia! Det vore absolut bäst om du och jag kunde ses på lördag!
Ebba G! Kul att du hittade hit och att du gillar det jag skriver. Tack för dina råd!
Camilla: Då gör jag som du skulle ha gjort!