fredag 26 februari 2010

Vapeninnehav

9-åringen och jag har varit på bio. Filmen  började kl. 13 och vi var där i god tid. Redan kl. 12.10 var vi där och hämtade ut våra biljetter. När vi fått våra biljetter strosade vi runt en stund på stan och sedan satt vi på plats i salongen kl. 12.45. Det är skönt att vara på plats i tid. Vi såg filmen: Det regnar köttbullar. Hur många barnfilmer finns det på temat far och son egentligen?!
Efter filmen ville 9-åringen gå in i leksaksaffären och bara titta. Det brukar gå bra. Idag ville han ha ett vapen. Han ville absolut ha ett westerngevär för 149 kr. Han skulle betala det själv. Jag stenvägrade låta honom köpa vapnet. För det första så är jag helt emot vapenköp och för det andra så skulle han ju bara titta på leksakerna idag. Han försökte krossa mitt motstånd med 100 argument men jag var orubbligt. Han var väldigt sur sedan. Han påstod att jag bara gick in i sådana affärer som jag ville gå i och att jag då handlade en massa onödigt som vi inte behövde. Den enda affär jag hade varit i innan vi gick in i leksaksaffären var Apoteket. Där handlade jag nässpray (jag var väldigt täppt i nästan i natt), en tandborste till 9-åringen och flourtabletter. Tandborste hade jag inte behövt köpt för det hade han redan en hemma sa han. Ni vet om blickar skulle kunnat döda så hade jag fallit ihop död där på stan idag. Han var så sur. Han vägrade sitta bredvid mig på bussen hem. Det var en full gubbe på bussen som livade upp stämningen lite. Han blev avslängdkommenderad av busschauffören efter några kilometer eftersom han drack öl och störde sina medpassagerare. Efter det var 9-åringen på lite bättre humör. När vi gick av bussen så pratade han och var glad igen. Vad tycker ni: ska man köpa leksaksvapen till sina barn?

2 kommentarer:

Malla sa...

Fabbe har pickadoller och en träbössa. Han leker dock aldrig med dom. Läsersvärden däremot används flitigt då de leker star wars.
Så länge de inte leker "döda varandra lekar" så tycker jag det är ok, man får inte sikta på ngn osv. Tror mest han leker jägare då han väl rör i dom.

Knasterfaster sa...

Malla: Hm. Lasersvärd har 9-åringen också... Men de finns väl inte på riktigt va´?