torsdag 25 februari 2010

Hemma igen

Nu är vi hemma igen. Vi åkte ifrån kylan till värmen i Sälen, Hundfjället. Jag har inte åkt skidor. Man måste faktiskt inte åka skidor bara för att man är där, faktiskt. Jag tycker om att åka uppför. Med lift alltså. Jag tycker inte att det är lika roligt att åka utför. Jag stannade nere hela tiden och avstod från att åka upp. Jag hade i alla fall mina längdåkningspjäxor på mig varje dag för att se lite seriös ut. Killarna har åkt slalom. Svägerskan och hennes 15-åring var också med söndag - tisdag. Det två åkte också utför. Jag fungerade som sambandscentral och servicestation. Det finns en del att fixa med även om man inte åker skidor. Vi har haft det väldigt bra Stugan var mysig. Den låg på Vargvägen. Första kvällen när sambon och svägerskan skulle åka och handla kvällsmat så körde de fast i diket precis nedanför där vi bodde. Det tyckte jag var bra gjort utav dem för det ökade liksom spänningen och gav lite mer liv åt vistelsen. Jag och tonåringarna sprang ut för att putta upp bilen ur diket igen men då hade redan några hjälpsamma grannar hjälpt till med bogseringen.  Det är alltid bra att ha svägerskan med för hon har liksom alltid millimetrarna på sin sida. Det var inte bara det att det helt lägligt dök upp hjälpsamma grannar precis samtidigt som de körde fast i snön. När hon skall parkera bilen på en överfull parkering så är det alltid någon som precis skall köra därifrån och i värmestugan så behöver hon bara stiga in så blir hon erbjuden ett bord av några som precis blivit klara. Sådär är det aldrig annars för sambon och mig. Det har alltid varit så för henne så jag tror inte att hon är medveten om hur bra hon har det. Köper hon en möbel så passar den på millimetern in i det utrymme hon tänkt sig. Köper sambon och jag en möbel så är vi tvungna att bygga om halva huset för att få plats med den. Jag vet inte varför det är så. Kanske det beror på att hon är storasyster? Igår kväll var vi på bio utomhus. Det hade vi aldrig varit förut. Jag sambon och 9-åringen såg en film och hundvalpar i rymden. Vi satt i snön i -18 grader och tittade på film. Det var kallt, det var det. Jag klarade inte av att sitta kvar hela filmen. Jag blev kall om tår och bak. Jag sprang lite upp och ned i slalombacken för att bli varm. Tonåringarna var inte med och tittade på film. När vi kom "hem" till stugan hade de börjat med middagen. Wok. Det smakade jättegott! Efter maten satt vi i bastun för att tina upp våra frusna kroppar men trots det är jag fortfarande lite kall om baken. Måste nog gå och ta ett bad nu. Det är skönt att vara hemma igen!

3 kommentarer:

Malla sa...

Låter som att ni haft det alldeles utomordentligt bra :)
Kul att du är tillbaka!

Finnpajsaren sa...

Det låter ju superhärligt ju!
En sån där lyckolott skulle jag också vilja va. Fråga hur hon gör så ska jag modellera. :-)

Knasterfaster sa...

Malla! Vi har haft det helt perfekt! Tack!
Finnpajsaren! Hon är nog inte medveten om att hon har sånt flyt men jag skall fråga henne ändå. Det har verkligen varit härligt med kortsemester!