söndag 14 oktober 2012

Att göra något annat

En av mina arbetskamrater reser snart till Afrika för att jobba som barnmorska. Hon är f.ö den enda på min arbetsplats som vet om att jag har en blogg (tror jag). För en tid sedan frågade hon mig om jag hade några urvuxna killkläder att skicka med henne. Det hade jag. Hon fick en kasse med shorts, t-shirts och skjortor. Tänk så spännande att ge sig iväg så där! Jag hade gärna följt med om jag hade fått den möjligheten. Min promenadkompis har bott i Tanzania. Det var hennes man som arbetade där. De hade sina två döttrar med sig och jag tror att de var cirka 4 och 7 år gamla då. De var borta i ungefär ett år om jag inte minns fel. Tänk så fantastiskt att kunna ge sina barn en sådan erfarenhet!

Idag kommer Sambon hem igen! Han har varit på Malta sedan i torsdags. Det är skillnad på vart vi åker på utvecklingsdagar minsann. Han jobbar privat och jag jobbar åt landstinget. Jag tror att jag hade det minst lika bra på Loka Brunn. Igår stod han i ett gethus och väntade på en buss i en och en halv timma!?

Nu ska jag rensa diskbänken (det brukar Sambon göra när han är hemma).

5 kommentarer:

Jenny sa...

En eloge till människor som verkligen satsar på att göra skillnad.
Själv är jag för feg för att ta det stora klivet...

JaanaM. sa...

Spännanade att få möjligheten att åka till Afrika!

Fru Venus sa...

Jag ska åka till London och jobba som au pair när flickornas skaffat eget boende :-) Äventyrligt nog?

Knasterfaster sa...

Krakel: Barnmorskan på mitt jobb säger att den här chansen kommer aldrig igen så hon vågade inte säga nej.
Jaana Oh: Jag ser fram emot att höra henne berätta om allt när hon kommer hem igen.
Fru Venus: Det låter väldigt äventyrligt!

Mina dagar sa...

Modigt!
Två kollegor till mig åker snart till Afrika som volontärer på ett barnhem.
Jag beundrar dom!

Hoppas sambon har med sig nått (gott)fint från resan!

Kram