lördag 17 april 2010

Damer

När jag tittade på lokalnyheterna på TV ikväll så hade de ett inslag från ett äldreboende. Boendet skulle läggas ned och de gamla flyttas. De  intervjuade en gammal dam. Hon var nog mellan 90 och döden ungefär. På frågan om  vad hon tyckte om flytten så sa hon "flyttar de på mig så blir jag nog inte  gammal". Titta på tanten här. Min arbetskamrats moster som är 87 ligger inne sjukhus och är nyligen (igår) opererad för tarmvred. Operationen är ganska riskfylld när man är så gammal och mager som hon är. Hon var orolig förstås och sa till sin systerdotter "bara jag får leva så att jag får se bröllopet". Hon har läst Svensk Damtidning i hela sitt liv och vill inte missa kronprinsessbröllopet.

På tal om tjejer.  Ni som har tonårstjejer eller själva har varit det. Jag har ju söner och jag undrar en sak. Mellan är en riktig tjejtjusare (tycker jag det verkar som) och det är särskilt en tjejkompis som han varit lite extra med den senaste tiden. Hon bor en bit utanför stan och de går inte i samma skola. Han har sovit över hos henne två gånger. Jag berättade om det för en arb.kamrat idag och då frågade hon "har ni pratat med tjejens föräldrar?" Tycker ni också att vi ska vi göra det? Vi har ingen aning om vilka föräldrarna är men vi vet exakt var de bor. Om era döttrar har killkompisar som sover över, vill ni att killens föräldrar ringer och kollar med er att det är ok då? De går i 8:an bägge två. Vad hade ni själva tyckt om ni var 15 år och killens föräldrar ringde till era föräldrar?

13 kommentarer:

Malla sa...

Oj, så svårt. När jag var 15 så osv jag ju hejvilt hos folk, kompisar och vad jag vet så frågade jag mina föräldrar och kompisen frågade sina föräldrar att det var ok...

Mina dagar sa...

OJ, här fick jag nått att bita i!
ÅTERKOMMER !

Jenny sa...

Märklig potatis det där.
Shit. Ja. Nej. Ja. Nej???
Inte jätteenkelt.
Men fortsätter övernattningarna, kanske man kan ringa och säga hej i alla fall. Jag menar... Det kanske inte kan skada.

Fru Venus sa...

Skulle det helt plötsligt dimpa ner en kille här och vill sova över hos någon av mina tjejer (gud bevare oss) så vill jag ABSOLUT ha en dialog med killens föräldrar! Om mina tjejer sover borta kollar jag ALLTID att det är ok för föräldrarna, ungar och vuxna kan ju ha lite olika åsikter... Ring du. Kram

Gafflan sa...

Jag kollar alltid med dom föräldrar där barnet ska sova eller sova hos oss men nu har det aldrig varit grabbar dom sovit över hos eller hos oss men jag skulle göra samma sak.
Kram.

Lysande ögonblick! sa...

Hm..jag skulle nog slå en liten pling, bara för att säga hej och höra så att de tycker att det är okej. Det kan aldrig skada?! En riktigt stor lördagskram till dig kära Knasterfaster.

nillas liv på pinnen sa...

Jag tycker inte du BORDE gör något annat än det du känner för. Vad gäller mina döttrar så har det varit olika för allihop. Det beror på dem, på situationen, på alltihop. Upp till 14-15 har jag vanligtvis haft någon kontakt med föräldrar till de de sover över hos men inte så mycket när de blivit äldre.

Om jag känt mig orolig har jag ringt annars inte kan man väl säga. Det har också hänt att jag ringt och sagt hej till en förälder om det kommit in någon ny ungdom i döttrarnas bekantskapskrets som det umgås intensivt med.
Det viktigaste i längden är att ha tillräckligt med kontakt med sina skruttar så att man känner av hur de mår. Och man behöver också respektera att de, ju äldre de blir, har behov av en privat sfär.

Bla bla bla bla, och inga konkreta råd. Fast jag tror heller inte att det finns några råd som passar alla.

nillas liv på pinnen sa...

Ops, jag svarade inte ens på frågan!

När det hänt att killkompisar sovit över har i vårt fall inte några föräldrar till dessa killar ringt. Och det har känts okej.
Jag kan ju själv ringa till killens föräldrar om jag vill det.

Knasterfaster sa...

Malla: Så tänkte jag också. Han frågar här hemma och tjejen frågar hemma hos sig.
Mina dagar: Ok.
Krakelspektakel: Det ska jag absolut göra.
Fru Venus: Oj, jag undrar om de tycker att han dimpt ner hos dem!? Han säger att mamman är trevlig och pratar med honom. :)
Gafflan: När det varit "nya" vänner som sovit över här så har jag haft en dialog med föräldrarna. Det har varit enklare förut när det har varit killar eller tjejer i klassen för då har jag ju haft deras telefonnummer. Vi har en regel om att killarna alltid ringer hem från en fast telefon vid 23-tiden om de sover borta.
Alexandra: Om han sover över igen så tror jag att jag kommer att ringa. Jag är ju lite nyfiken på vilka de är han är hos.
Nilla: Tack, det du skrev var precis det jag ville veta! Jag tänker kopiera din stil rakt av.

nillas liv på pinnen sa...

*känner mig kopierad* =)

Med tanke på att jag har en killtjusande 15-årig dotter så kanske du ringer till mig en vecker dag...

Knasterfaster sa...

Nilla: Det är inte alls omöjligt. Han har många tjejkontakter på Bdb och msn. Han är en svärmorsdröm. Jag lovar ringa dig ;D ;D

Mina dagar sa...

Jag skulle bli faktiskt bli glad och ge dom föräldrarna "en stjärna i min bok" hihi.. om dom ringde mig!!!! DET visar att dom bryr sig!!! Vet du, jag skulle nog säga som det kändes till tjejens föräldrar att:
- Du vet ju hur känsligt det här är med att jag ringer och undrar, så snälla det kan väll stanna mellan oss!

Som mamma så känns det sååå bra att iaf få höra rösten (och kanske bedöma?? ööö..) vilka "dom" är!

Undrar just hur jag gjorde, jag "tok" frågade tjejen om mycket och gjorde där en bedömmning, ja just det, så gjorde jag för några år sedan!
Blir ju "blödigare" med åren märker jag!!

Knasterfaster sa...

Mina dagar: Jag har tokfrågat om tjejens familj men Mellan har just inga svar på mina frågor
Han vet inte ens vilken skola tjejen går på. Jag fattar inte vad de pratar om egentligen ;(