torsdag 8 september 2011

Smörbakat

I ugnen har jag en kaka bakad med smör. Det känns väldigt exklusivt så här i smörbristens tider. Som att baka med guld. Jag undrar vad mina 500 gram smör hade varit värt på den svarta bakmarknaden. Inte intressant egentligen eftersom jag inte ägnar mig åt skumraskaffärer. Men ändå... Kanske någon flitig hemmabakare hade kunnat tänka sig att betala en rejäl slant för en smörklick för att kunna bjuda sina trevliga vänner på smörbakat kaffebröd. Det lär finnas sådana människor som bakar varje vecka. Jag är inte en sådan. Jag bakar när jag har lust och när jag är nödd och illa tvungen. Den där sista orsaken är oftast en skolsammankomst. Ikväll bakar jag för att jag har lust.

Pilutta er för jag tänker inte tala om vad jag bakat för något. Det ska bli en överraskning. Jag vill bara stryka under på att det absolut inte är några äpplen i kakan.

Jodå så är det.

Jag har varit på stadsbiblan idag. Det kan löna sig att ha en son med dyslexivarning. Nu har vi tillgång till 90 000 boktitlar i ett talboksbibliotek. Bara att börja ladda ner talböcker helt gratis! Har man en android så kan man ladda ned i mobilen och det har Minsta (och jag). Ännu så länge har vi bara hunnit ladda ned Bert och storebrorsorna av Sören Olsson.

8 kommentarer:

Shamrock sa...

Talböcker är bra, tyckte mina barn. Själv har jag lite svårt för dem

Gafflan sa...

Jag har aldrig lust att baka men när jag var nödd o tvungen (så som du) då gjorde jag det.
Min yngsta har ju också jobbigt med läsningen. Undrar om det finns samma möjlighet på vårt lilla kommubibliotek? Måste nog fråga.

Fru Venus sa...

Vad bra för honom :-) Jag fixar inte talböcker, går alldeles för långsamt. Jag VET att du menade att jag INTE var det ;-) Kvällskram raring

Osloskånskan sa...

När jag bakar mandelmusslor till jul bakar jag alltid på smör. Det är högtidligt på nåt vis.

Singelmamman sa...

Bakat med smör? Svårt. Smörkaka utan äpple? Men med päron? Hurra för era talböcker!

Fru Gårman sa...

Talböcker funkar inte för mig, jag glömmer att lyssna! :/ Men vad bra att ni har tillgång till alla dem! Härligt!

Malla sa...

hmm, är det bulla?

Mika sa...

I min värld, där jag befinner mig just nu, är 500 gram smör 105,5 points.
Skulle jag äta hela kakan så skulle jag inte "få" äta mer på två veckor ungefär.
...ibland blir jag väldigt sugen på att just göra något sådant.
Äta en hel kaka med gott mod.
Mmmmmm....
Jag önskar jag hade talböcker i bilen.

Kram på dig!