lördag 16 april 2011

Mätt som ett spett

Har precis avnjutit en suverän måltid. Det var en hittepårätt á la Knasterfaster. Vi hade tänkt grilla men grillgallret hade legat och rostat till sig under vintern så när Sambon äntligen hade gjort gallret skinande rent så var klockan så mycket att vi bestämde oss för att det var för sent att grilla (yippie! - jag är ingen grillfantast). Jag  marinerade fläskytterfile i sweet chili, soya, matolja, en vitlöksklyfta, grillrubb salt och peppar. Till filén serverade jag klyftpotatis dränkta i gräslök och dill och till det en sås på kesella, sweet chili och en vitlöksklyfta. Receptet är inte originellt alls men just i kväll fick jag till alla smakerna helt perfekt. (Att det smakade så bra kan också ha berott på att jag var väldigt hungrig. Som ni vet är hunger bästa kryddan).

Mellan är på LAN tillsammans med mattanten igen. Minns ni?

Störstas kompis M:s pappa är trädgårdsmästare och han har lovat att beskära våra päron- och äppelträd. Vi har ett päronträd med 1 miljon vattuskott. Han får nog komma tillbaka i några år för att få bukt med det.

Idag har vi mest softat men vi har i alla fall varit till tippen och slängt en gammal gräsklippare. Det var duktigt av oss.

Ni glömmer väl inte att skicka in era bidrag till påskristävlingen? Om ni är allergiska mot ris eller av någon annan anledning inte har något ris så går det bra att skicka foto på något annat påskigt. 

3 kommentarer:

Fru Venus sa...

Det lät gott! Jag gick ut och åt Thaimat med tjejerna, det var liksom lite äckel-päckel på gång här hemma. Ha en skön kväll, kram!

Anonym sa...

Åh vad gott det lät!! Här blev det kycklingsallad till middag.

Anki sa...

Åh tack för ett fint tips till någon av dagarna i påsk!