lördag 30 oktober 2010

En underbart god middag

Nu blev det så där underbart gott igen så jag antar att ni vill ha receptet!?
(Att jag tyckte att det var så underbart gott kan bero på att jag inte hade ätit något förut idag men jag tror inte att det bara berodde på det).

Kycklingfilé i ung med delikatesspotatis (små King Edward).

5 port.
800 gram kycklingfilé färska eller frysta (5 filéer)
2,5 dl matlagningsgrädde eller vanlig grädde
1 dl Philadelfiaost eller (1 dl creme fraiche)
50 gram Feta ost.
½ tsk Sambal Oelek.
½ dl Soya.

Värm ugnen till 175 grader.
Lägg kycklingfilérna i en smord ungsfast form (de ska ligga bredvid varandra), salta lite och peppra lite.
Blanda övriga ingredienser i en bunke och häll det över kycklingen.
Låt stå  i ugnen i 1 timma och 30 minuter. (Det ska vara så länge om filérna är frysta, ta lite kortare tid om filérna är färska eller tinade). Jag hade färska men lät de ändå stå i ugnen i 1,5 timme. Det blev bra!

Superenkelt att tillaga och väldigt gott!!!

Servera med potatis och en sallad. Det går att ha ris eller couscous eller pasta till också.

Vi drack öl till men det går nog lika bra med vin. Fanta passar inte alls. ;)

Smaklig måltid!

5 kommentarer:

Malla sa...

Mums! Brukar göra en liknande kyckling med sambal, det är riktigt gott!

Shamrock sa...

Låter jättegott. Jag är inte så förtjust i Fanta så det gör inget om det inte passar till

Madlar sa...

Kanon, har tinat en påse kycklingfile till imorgon så då ska jag prova ditt recept.

Gafflan sa...

Det lät gott! Vi äter mycket kyckling hos mig och alla tips på tillagning mottages tacksamt. Ska verkligen prova!
...så det går absolut inte att dricka Fanta till!?! Bra att veta! ;D
Kram

Ulrika sa...

Gud så gott det lät.
Måste prova när jag kommit längre i min rehabilitering.

Kyckling brukar bli så saftiga i ugnen. låter mums.