måndag 18 oktober 2010

Utvecklingssamtal om en timma

Om en timma sitter jag, Mellan och Sambon på utvecklingssamtal. Mellan har ÅP i svenska. Jag tror det mest beror på slarv och slöhet. Läraren säger att Mellan inte lämnar in tillräckligt med material för att hon ska kunna sätta något betyg. Han har inte skolkat sig till ett dåligt betyg. Han skyller på att han har en dålig lärare. Tänk att han är en av alla de elever som kanske inte ens har godkänt i svenska när han går ut 9:an. Jag kan inte fatta det. Jag tycker att han har alla förutsättning för att åtminstone få ett G. Han har VG i engelska. Borde vi tala engelska med Mellan här hemma? Tänk om han inte förstår oss! Är det därför han inte gör som vi säger?!

På sönernas kusins skola (han bor i samma stad som oss) hade de aldrig några läxor på högstadiet. Hade Mellan klarat sig bättre på den skolan? (Då hade han inte kunnat glömma göra inlämningsuppgifter som skulle lämnas in).

Minsta ljög för Samon idag. Han sa att han inte hade varit till ICA fast än han hade varit där. Vi blev ARGA då. Vid middagen sa vi till på SKARPEN att han absolut aldrig någonsin får ljuga för oss. Vi vill inte att han åker till ICA och handlar godis mitt i veckan. Han trodde att vi skulle bli arga om han hade sagt att han hade gjort det. Det hade vi blivit. Men han får inte LJUGA för oss!!!

12 kommentarer:

Shamrock sa...

Här fick vi läraren att meddela läxor/uppgifter i veckobreven då kunde man hemifrån lätt stötta sitt glömska barn (har haft samma problem)

Anonym sa...

Det kan ju faktiskt vara så att han har rätt. Skriftliga inlämningsuppgifter borde ju inte vara det enda betygsgrundande i svenska. Hur är det tex med det som han presterar muntligt på lektionerna? Håller tummarna för er.

nillas liv på pinnen sa...

En av mina var också nära att gå ut 9:an utan betyg i svenska. Hon är duktig både skriftligt och muntligt men hade inte lämnat in tillräckligt med inlämningsuppgifter. Gud vad jag är glad att grundskoletiden är över för mina barn!

Lysande ögonblick! sa...

Åh så svårt. Hoppas att allt löser sig med svenskan och betygen för mellan.

En stor kram till dig!

Mika sa...

...nu längtar jag inte alls till mina barn börjar skolan... hoppas kan man ju alltid klart att dom lik sin mamma har ett enormt bekräftelsebehov och lämnar in allt för bedömning...
Du får se positivt på det! Han känner inte att han behöver bekräftelse på det han kan... men skulle det inte fixa sig så skulle jag försöka få en ny lärare till honom... det är inte alltid det klickar mellan elev och lärare.
Kram

Osloskånskan sa...

Vad är ÅP?

Shamrock sa...

Oslo: Det betyder åtgärdsprogram och är ett möte mellan skola, elev och föräldrar. Där man ska prata och skriva kontrakt på hur man ska lyckas. Man har det för elever som riskerar att inte få G. Oftast betyder det att eleverna ska lova att göra massa saker... Jag tycker dock att man ska se till att skolan oxå presterar något

Knasterfaster sa...

Shamrock: Vi hade blivit lovade en planering för svenskan. Den skulle vi få på mejl. Men den hade vi inte fått. Varje torsdag får Mellan hjälp med planering av sin klassföreståndare.
Nilla: Sambon är lika bra på att vara dålig på planering och lämna ifrån sig saker i tid som Minsta och han har klarat sig bra ändå!
Alexandra: Jag är ganska säker på att det kommer gå bra. TACK!
Mika: Mellan får nog sin bekräftelse på andra områden. Musik t.ex. Det är nog lite sent att byta lärare nu i 9:an. Bara han får ett G så ordnar det sig.
Osloskånskan: Åtgärdsprogram. Om eleven riskerar att inte godkänt i något ämne så måste det upprättas ett åtgärdsprogram. Det är en överenskommelse mellan skola, elev och föräldrar där man skrivit ned vilka åtgärder som behövs för att eleven ska få G.

Knasterfaster sa...

Nilla: Jag råkade skriva Minsta istället för Mellan.
Osloskånskan: Jag missade ett "få" efter ett inte.
Anonym: Jag vet inte vad jag ska göra med anonyma kommentarer. Jag måste fundera på det. Det har jag aldrig fått tidigare nämligen.

Anonym sa...

Anonym får be om ursäkt! Det beror på att Google konstrar med mitt användarnamn. Men jag ville i alla fall hålla på ditt barn.

Shamrock sa...

Även min erfarenhet av ÅP är att skolan inte håller sin del av det man kommit överrens om... Håller tummarna för att det funkar för er

Gafflan sa...

ÅP är mitt liv! I alla fall med yngsta. Hon har dyslexi och det är enbart ett straff. Låter bra att det finns "en skola för alla". Inte för funktionshindrade. Tycker det är piss att det ska vara så in i baljan många inlämningsuppgifter, lättvindigt för läraren men sen är det också ett väldigt krångligt betygsättningssystem som en del lärare knappt fattar. Hoppas han får till ett G.
Kram