torsdag 14 oktober 2010

Robyn

Fil:Robin Miriam Carlsson.jpg
Bild från Wikipedia
Jag vet att ni är många som gillar henne. Tyvärr får Robyn mig att mig sträcka mig efter skämskudden. Jag har en intervju med Robyn fastsvetsad i min hjärna. Hon är vid det intervjutillfället 14, 15 eller 16 år och hon pratar som en nostalgisk 80-åring med så mycket vishet och livserfarenhet. Den intervjun gjorde mig nog tyvärr överkänslig även mot artisten Robyn. När hon sjöng den där Svallerbyttabingbång-låten (Do you really love me) så väckte den bara negativa känslor och minnen hos mig. Minnen från skoltiden då jag absolut inte ville vara någon skvallerbytta. Hennes senaste hit(?) väcker precis samma lågstadiekänsla när jag hör de där clavsen (träpinnarna) som slås mot varandra. Minns ni också musiklektionerna i skolan då man satt i en ring på golvet och en korg med instrument skickades runt. Man satt där och var så förväntansfull; skulle man få kastanjetter, maraccas, tamburin, triangel eller...claves. Ingen ville ha claves!!! I Robyns låt låter det som om någon tar revanch och går nuts på clavesen tycker jag. 

11 kommentarer:

Fru Venus sa...

he he, underbar analys raring!

nillas liv på pinnen sa...

Jag har heller aldrig förstått storheten med henne faktiskt. Och jag reagerade ungefär som du när jag hörde henne hos Skavlan för inte så länge sen.
Men smaken är ju som baken, som tur är.
(Skyndar jag mig att tillägga nu när jag skriver en "roman" som jag vet inte alla skulle tyckaom/förstå.)

Finnpajsaren sa...

Ah... du tänker så.
Ja jag tycker ju hon är bra jag. Inte allt men det mesta.
Men asg åt filmen :-)

Gafflan sa...

Ahhh, jag har fel jobb märker jag...;D
Hon är lite lillgammal, Robyn, men jag gillar en del av hennes musik i alla fall. Tror hon vill vara lite "svår" och det tycker jag är lite pinsamt ;D

Malla sa...

inte min favvomusik alls.

Malla sa...

fast de flesta tycker nog jag har kass musiksmak.

Singelmamman sa...

Jag gillar hennes musik, men hon verkar så svår och jag blir väldigt deppig när jag läser intervjuer med henne eller hör henne i intervjuer. Och pinnarna, herregud människa jag hade förträngt de där förbannade pinnarna. Nu får jag svårt att sova i natt. :-(

Mika sa...

Oh! Nej Robyn är bra!!! Mycket bra till och med. Faktiskt en av dom bästa just nu...

Hihihihi... var söker man jobbet som pinnslagare????

Shamrock sa...

Det märks att vi är lika gamla/unga. Vi kommer ihåg samma saker och hatar samma saker. Jag ville inte heller ha claves - jag gillade triangeln.

Fick ni oxå klappa takten "ta ta tatte ta" med era clavespinnar?

Knasterfaster sa...

Fru Venus: Åh, "raring", åh!
Nilla: Tur för dig att jag kommer att förstå din roman!
Malla: Tur att vi alla gillar olika!
Singelmamman: "ta ta tatte ta" Sov gott!
Mika: Hon är bra. Min allergi kan jag tyvärr inte göra något åt. Det är nog en lång och svår utbildning för att få jobba som pinnslagare. Jag vet inte hur man får ett sådant jobb.
Shamrock: Triangeln var bäst! Sambon läste din kommentar och fick ett nervöst sammanbrott - "ta ta tatte ta" - ja vi minns! Ha ha ha.

Knasterfaster sa...

Finnpajsaren: Ja, så tänker jag. Hon är duktig Robyn, det är hon. Kul att du uppskattade filmen. ;)
Gafflan: Jag tycker det där jobbet verkar vara lite för stressigt och ansvarsfullt för mig. Tur det finns många olika artister som man kan gilla!