måndag 25 oktober 2010

HALLLONPANNACOTTA


4 port. 
Ingredienser:
2 st gelatinblad
3 dl frysta hallon
2 ½ dl grädde 
½ dl fruktsocker
Lime, rivet skal av en halv. 
1 vanlijstång
Färsk mynta

Tina hallonen. 
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten i minst 10 minuter.
Lägg de tinade hallonen i matberedaren eller kör med mixern tills du har fått en fin puré. Spara några hela hallon till dekoration. 
Häll hallonpurén, fruktsocker och grädde i en kastrull. 
Låt blandningen koka upp. 
Smält de urkramade gelatinbladen i blandningen. Dra kastrullen från plattan. 
Rör ner limeskal. 
Rör ner innnskrapet från vaniljstången. 
Blanda väl. 
Häll upp hallonpannacottan i små glas och ställ kallt i 2 - 3 timmar. 
Dekorera med hallon och myntablad. 

Ät och njut!

10 kommentarer:

Osloskånskan sa...

Har bara smakat pannacotta en gång....och det var INGENTING! Får önska mig det av dig en gång kanske...?

Unknown sa...

Åh gud så gott det där låter! Tack för receptet.

Mina dagar sa...

Tack! Detta ska garanterat testas här hemma!!
Har själv gjort den vanliga med vanilj med färska bär på toppen.
Må bäst!

Singelmamman sa...

Sicken tur att jag är mätt just nu.

Fru Venus sa...

Mums....

Shamrock sa...

Tyckte först att det lät JÄTTEGOTT sen såg jag ordet gelantinblad (brrr). Jag har väldigt svårt för gelantin både blad och annars. Hoppas den var god

Knasterfaster sa...

Osloskånskan: Ingenting? Konstigt!
Anna: Varsågod!
Eva: färska hallon på toppen är nog också gott!
Singelmamman: Bra att du är mätt.
Fru Venus: Sambon lyckades bra med den där panacottan!
Shamarock: Nej, det är förstås lite äckligt när man tänker på att det är gjort på svinsvål. Det här gelatinet syntes inte alls. Det var inget sådant där genomskinligt dallrigt. OM vi hade bjudit dig på detta hade du garanterat inte märkt att det var gelantin i. Jag lovar. Du är inte väl inte vegetarian eller muslim?

Malla sa...

Tack, det där med gelatinblad har jag aldrig testat...får ta och göra det ngn dag :)

Knasterfaster sa...

Shamrock: Ursäkta att jag skrev Shamarock. Frölåt!
Malla: Jag gör det. Egentligen ska det vara 2 dl matlagningsgrädde och ½ dl vispgrädde enligt ursprungsreceptet men säg det inte till någon. Det blir säkert mycket godare så här som sambon gjorde!

Shamrock sa...

Knaster: Det gör inget jag brukar oxå kasta om bokstäver och förstod att det var mig du menade. Nej jag är varken vegetarian eller muslim och jag äter vissa sorters gelegodis. Men det är någonting med gelantinet som jag tycker är äckligt.... Jag är mer för vispgrädde än de andra sorterna så det blev säkert godare