måndag 25 oktober 2010

Sambon fick lön idag

Jag och Sambon har gemensamt konto. Han fick lön idag. Jag får lön först imorgon. På vägen hem från jobbet stannade jag på MQ och köpte en fin varm kofta till Sambon. Jag tyckte att han fick lite dåligt med presenter av mig förra veckan då han fyllde år. Jag köpte presenten med Sambons lönepengar egentligen. Min lön som jag fick den 26:e förra månaden är slut nämligen. Sambon blev glad. Han är och tittar på fotbollsmatch nu och har koftan på sig.

Jag svarar aldrig i Sambons mobil och han svarar inte i min. Han kan inte mina lösenord till mobil, blogg, kontokort m.m. Jag kan inte hans lösenord. Vi vill ha det så. Vi älskar varandra ändå för vi litar på varandra.
Vad tycker ni om detta då?

14 kommentarer:

Lysande ögonblick! sa...

Vi har inga lösenord, mail eller annat gemensamt. Tycker att det är upp till var och en. Men jag tror inte jag vill att Mr P ska ha tillgång till allt. Och tvärtom. Inte för att han inte kan lita på mig, utan för att jag är en egen individ och gärna vill vissa saker för mig själv. :-)

Ha en fin vecka!

Lysande ögonblick! sa...

Och vad gulligt av dig att köpa koftan. Fina vardagspresenter är de bästa. :-)

Knasterfaster sa...

Alexandra: Precis så tycker jag också! Jag är en egen individ och vill ha saker för mig själv!
Han blev så glad för koftan!

nillas liv på pinnen sa...

Jag har ingen aning om vad maken har för lösenord, har inte ens funderat på något annat alternativ. Han har bergis bara tråkiga mail och sms, för den delen.
Vi har för övrigt båda behov av integritet.
Och nu kom han precis hem från den där fotbollsmatchen. Att döma av hans entré så förlorade vi. Eller så är han fortfarande sur på mig sen tidigare idag. Jag tror jag ska ta och fråga honom nu.

Singelmamman sa...

Ser inget konstigt i det. Men nu är jag förvirrad. Var era båda män på samma match? Inte för att det är så märkligt, eller jo, eller nä. Jag är singel för att inte alla tycker att det är ok att jag vill ha mitt eget liv och egen integritet. Det är konstigt tycker jag.

Knasterfaster sa...

Nilla: Det var en diskussion jag hörde på radion härmomdagen. De där i radion tyckte att det inte kunde vara kärlek om man hade hemligheter för varandra. Jag anser det vara tvärtom. Det blev 1-1 i matchen.
Singelmamman: De heter samma sak och går på samma match. Jag ser inget konstig i det. Det var verkligen märkligt att andra inte tycker det är ok att du vill ha ditt eget liv och egen integritet. Mycket konstigt tycker jag.

Malla sa...

Vi har inte gemensamma lönekonton- men gemensam ekonomi i allra högsta grad ändå.
Gällande lösenord så kan jag inget av hans och han kan nog inte mina, eller några kanske eftersom han brukar fixa på min dator - men inte så att han loggar in och så.
Vi har inget att dölja, men som andra skriver - jag är min egen och han är sin egen, så lösen och sånt kan man få ha för sig själv :)

Knasterfaster sa...

Malla: Ni är ju gifta så allt hans är ju ditt ändå. Vi är inte gifta. Vi har inget att dölja för varandra vi heller (vad jag vet). Frihet under ansvar tycker jag är bäst för mig!

Finnpajsaren sa...

Så gulligt av dig att köpa en extra present. :-)

Vi kan nog lite lösenord till varandras mail eller vad det nu kan vara. Men det har aldrig hänt, mer än när H legat på sjukhus, att jag kollat något åt honom. Självklart ska han ha sitt och jag mitt. Jag har inget att dölja men jag tror att det är sunt om man får ha lite saker för sig själv.

Ulrika sa...

Vi har helt igenom gemensam ekonomi, något annat känns helt konstigt.
Vi har alltid haft det, men jag känner flera som inte har det och jag tycker det låter krångligt.

Sen har vi naturligtvis olika lösenord och identiteter på internet, fast vi har ju en gemensam mail också förstås.

Vi lever väldigt tätt, men det är viktigt att få vara sin egen också. Jag skulle inte vilja ha allt delat, vi är ju olika personer.

Mina dagar sa...

Det är roligt att köpa en överrasknings present, mycket roligare än till typ jul mm.
Kul att han tog på sig den på en gång:)
Vi har varsit plastkort (samma konto nr.)som det dras pengar från våra resp.lönekonton till en gång i månaden. Det kortet anv. vi när vi ska köpa mat. Jag har ingen aning om hans lösenord och sånt! Men det har ju gått bra i 13 år;);)
Kram Eva

Fru Venus sa...

Jag har mail som är öppen hela tiden och sen sådana som bara jag slipper till. Har noll koll på hans. Helt skild ekonomi, men jag får hjälp då jag behöver eftersom han tjänar fyra gånger mer än mig. Jag känner mig inte riktigt "ihop" så det är bra att det mesta är skilt.

Shamrock sa...

Oj jag kan alla mina lösenord och nästan alla makens. Han kan varken sina egna eller mina... Pinkoden till hans mobil kan ingen av oss och det brukar ställa till problem, jag funderar därför på att memorera den med. Vi är nog lite udda

Knasterfaster sa...

Finnpajsaren: Han har fortfarande koftan på sig! :)
Ulrika: Det är så skönt att vara sin egen! :)
Eva: Ett särskilt kort för mat kanske vi också borde ha! För oss har det fungerat bra i 22 år nu! (:
Fru Venus: Jag tycker att ni borde bestämma er för att bli ihop! (:
Shamrock: Vilken tur för din make att du minns alla hans lösenord också! Jag tycker att du ska ta betalt av honom varje gång han ber dig tala om vad han har! :)