måndag 4 oktober 2010

Här hemma hos oss har det vankats andra bullar

Usch, jag tycker att det är tråkigt och jobbigt att behöva bli arg så därför överlät jag med varm hand eftermiddagens ilska till Herr Ryggskott. Det var i första hand Minsta men även Mellan som det behövdes talas förstånd med. Jag satt bredvid och tittade på och nickade lite i samförstånd. I samförstånd med Herr Ryggskott. Han blir arg på mig om jag inte håller med honom när han skäller på barnen. "Ja, det är ju bra att du står på min sida!" säger han då fastän han menar att jag står på barnens sida. Det är ironi och det förstår jag. Det är en förmåga jag har att jag alltid kan se på saker och ting ur flera synvinklar. Det betyder inte att jag vänder kappan efter vinden. Jag förstår hur andra resonerar men jag delar inte alltid deras åsikt för det. Jag nickar för att jag förstår och inte för att jag håller med. 

Nu är alla glada igen. Vi åt korvgryta med pasta tricolore till middag. 

På jobbet åt jag en kanelbulle. Den fick jag köpa själv för 15 kronor i cafeterian. Två av de andra sekreterarna åt Magnum-glass. En drack silverte (varmt vatten utan te). På min arbetsplats värderas social kompetens väldigt högt. På en socialkompetensskala från 1 - 10 så tycker jag att min kanelbulle var värd en 8.a (10 hade det varit om jag bakat själv och bjudit de andra), glassen tycker jag kan få en 4.a för det är ju inte ens glassäsong nu och så bjöd de inte mig. Silverte får en 1.a. Silverte -  hur socialt inkompetent är inte det? Nåja, jag tycker om mina arbetskamrater i alla fall. Jag gillar olika!
Hoppas jag inte inte blir av med jobbet nu när jag skriver så här om mina arbetskamrater. Jag läste om en en bloggare som fick en varning för att hon hade skrivit elakheter om sin chef i somras. 

Idag har Zelda roat sig med att leka med döden. Hon har gnagt på en kabel till TV:n. Vi fattar inte hur hon överlevde det. Kabeln är helt obrukbar. Hon såg väldigt skamsen ut då vi satt henne bakom galler som straff. När vi åt middag skakade hon galler så att vi riktigt skulle höra hur inlåst hon var. 

Mellan fick ett nytt lås till sin nya cykel igår. Han fick ett lås med kombinationslås. Han ställde koden till låset igår när jag satt bredvid. Idag fick han inte upp låset så han fick be vaktmästaren på skolan klippa upp det med bultsaxen. "Suck". Det är Mellan i ett nötskal det. 
Minsta jagade en tjej med en flaska då han var i skolan idag. Hon hade tagit en sten som han tyckte var hans. Tjejen blev livrädd. "Dubbel-suck". 

13 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Haha, jag ska träna på det där samförståndsnickandet när jag inte håller med. Det kommer skapa stor förvirring här hemma men det kan ju vara kul. Som ett socialt experiment.

Social kompetens har jag i överflöd idag för vi ska baka kanelbullar, har vi tänkt. (Oj, är klockan redan tio över åtta?) Om det inte blir av tycker jag ändå att jag får 9 poäng för det är tanken som räknas.

Osloskånskan sa...

Det där kanelbullerigrejset visste inte jag om. Jag festade på lite mandel istället. Fan.

Fru Venus sa...

Stackars Zelda.....;-) Nickandet tycker jag är en bra idé, men så får du inte göra här sen :-D Månne mellan är släkt med min "J"? Nattikram

Shamrock sa...

Social kompetens är ju så olika för olika människor. Det är tom ett kriterium inskrivet i vår lönepolicy (undrar vem som avgör om man är det eller inte).

Minsta och stenen får mig att tänka på "Den vita stenen" med Fideli och Farornas konung

Singelmamman sa...

Vänta nu, nicka som om du håller med men kanske funderar på en annan åsikt? Kanon, det gör jag med, fast mest nickar jag för att jag inte kommer ihåg vad mina tonåringar bråkar om och då blir de förvirrade. Du får gärna nicka (till) när jag pratar. Mellan och lite lik min yngsta, i "ja men..."

Renée sa...

Jag är nog som du att jag kan se saker och ting ur olika synvinklar. Detta kan nog reta folk en aning... Man måste ju hålla med annars blir ju folk sura...

nillas liv på pinnen sa...

Måste du jobba på dagarna? När du skulle behöva skriva inlägg så att jag hade något att läsa och bli inspirerad av, tänker jag.
Och sen känner jag mig utanför för att du och Singelmamman ska träffas på fredag. Jag kanske åker upp jag också och smyger på er, ska hon möta dig på Centralen? Jag bara undrar.

Mika sa...

Varför är det så? Att man ska tycka lika som föräldrar??? I alla fall när man inte snackat ihop sig??? Och varför, VARFÖR är det alltid JAG som tycker olika?! Han tycker ju lika olika som jag. Nästa gång är det han som får nicka! I alla fall här!

Och Silverte? Dricks det fortfarande? Nej det är minus poäng på det! Verkligen! Konstiga människor som dricker silverte... djupt deprimerade konstnärer utan pengar dricker silverte... inte läkarsekreterare. Det är bara konstigt! (ungefär som att äta glass på vintern...)
Om du tycker att jag verkar lite lätt hetsig så beror det på att jag varit hemma med barn snart tre dagar och jag klättrar på väggarna...

Knasterfaster sa...

Nilla: Ha, ha, ha. Det är kul att göra något oväntat! Lycka till! (Det blev visst inga bullar igår).
Osloskånskan: Mandel är ju ändå lite bulle!
Fru Venus: Tänk om de är släkt med varandra! Vad är du och jag då?!
Shamrock: Den vita stenen var en bra serie. När tror du den kommer i repris?
Singelmamman: Jag kommer nog att hålla mig vaken men när du pratar ska jag nicka för att jag finner det du säger mycket intressant!
Renée: Jo, nog har det retat en del att jag inte håller med....
Nilla: Jag önskar jag hade råd att vara hemma om dagarna och bara skriva inlägg för att inspirera dig! Vad jag har hört så ska Singelmamman komma hit och träffa dig utan att träffa mig så då blir det samma lika..
Mika: Hoppas barnen är friska snart! Jag känner igen det där med att "det är bara jag som tycker olika",ha ha ha. Precis så är det ofta för mig! Silverte - håller helt med dig där.

nillas liv på pinnen sa...

Det var du som började...

Knasterfaster sa...

Nilla: Vadå?! Började med vad??? Baka bullar? Jag vet inte varför men det känns ofta som om jag har drabbats av en släng av alzheimer light när jag "pratar" med dig. Det är som om jag har glömt något som jag inte kommer ihåg. Har du undervisat mig på Komvux?

nillas liv på pinnen sa...

Va? Har du gått på Komvux???
Jag jobbade där från -97 och fyra år framåt. Undervisade matte och kemi.

Jag menade att det var du som började med att bestämma träff med Singelmamman som jag inte fick vara med på.
Men nu när jag skriver det känner jag att det inte riktigt stämmer...

nillas liv på pinnen sa...

Men det fanns flera ma- och kemilärare där då. Du minns inte vem/vilka du hade?