söndag 31 oktober 2010

Höstlov

Ska ni göra något speciellt under höstlovet? Resa någonstans?

Det ska inte vi. Jag har en (1) semesterdag kvar. Totalt har jag 31 semesterdagar. Fick hela 6 extra semesterdagar då jag fyllde 40. Vem är det som har kommit på att man behöver fler semesterdagar ju äldre man blir? Det är ju när barnen är små och inte klarar av att vara ensamma hemma som man behöver mer ledighet. I år hade jag fyra veckors sommarsemester. Det var nästan första gången som jag hade fyra veckor ledigt på sommaren. Jag prioriterade sommarledighet i år. Jag var ledig på sportlovet och så har jag haft några "strö"-dagar. Två eller tre dagar i våras var jag t.ex. med Minsta i skolan. En fredag var jag ledig för att åka till Danmark.

Semesterdagen som jag har kvar ska jag ta ut i slutet av november. Då ska vi åka till Malmö.

Det verkar som att en del har möjlighet att vara lediga och hemma med sina barn på alla skollov. Hur bär de sig åt? Jag är avundsjuk.

Nu ska jag gå ut i solskenet!

11 kommentarer:

Singelmamman sa...

Mina tonåringar är hos sin pappa nästa vecka, tack och lov. Det är förklaringen till att jag kan ha massa semesterdagar kvar. Jag har de senaste åren bara (nästan) haft semester ihop med mina tonåringar vilket gör att jag har mycket sparad semester. 20 dagar tror jag. Du skulle gärna kunna få någon om det hade funkat. Jag ska snart ta en promenad med äldsta. I ett mulet väder.

Gafflan sa...

Men va f...sol idag igen. Här är det färgen grå som dominerar.
Höstlov får ungarna spendera själva. När dom var yngre delade jag och maken upp höstlovsveckan så att vi kunde vara hemma hos dom. Vi åkte aldrig någonstans utan hade mer utflykter i närområdet som Nordens Ark, Havets Hus, shopping och lite sådant. Både jag och maken har bara 25 dgr semester.
Kram

Fru Venus sa...

Här har vi bara höstlov två dagar, en tors + fred mitt i oktober. Har ni hela veckan?? Jag ska ha semester ännu vecka 46,47,48,49 och sen har jag tre veckor kvar... fast det ville nu nog inte veta va!? Pöss ;-)

Knasterfaster sa...

Singelmamman: Alldeles nyss gick solen i moln och då gick jag in. Jag önskar att jag hade fler dagar. Skulle vilja göra saker med endast ett barn åt gången.
Gafflan: Nu skiner solen igen! Det är faktiskt sol här. Det är sant. Kom hit! Vår Minsta som är 9 år får vara hemma tillsammans med Största och Mellan. Det funkar bra det med men de gör inte så mycket utflykter precis.
Fru Venus: Ja, vi har hela veckan. Jag förstår mig inte på ditt semestersystem. Hur många dagar har du egentligen per år? Jag har 31 dagar och har ingen möjlighet att få komp eller ledighet på annat sätt.

Fru Venus sa...

Vi "måste" ta ut vår semesterpeng i ledig tid, så förutom 38 dgr sem (bara vardagar) så får vi då ytterligare 20 dgr spl dagar = 11 veckor + 3 dgr...

Singelmamman sa...

Jag ska banne mig flytta till Åland!

Knasterfaster sa...

Fru Venus: Det är inte rättvist! Jag vill också ha det så.
Singelmamman: Vi flyttar dit. Med så mycket ledighet så kommer vi ju kunna vara hemma väldigt mycket ändå.

Knasterfaster sa...

Singelmamman: Du och jag kanske kan få gratis på fru Venus vind i veckorna då vi jobbar på Åland. Hon blir nog bara glad om vi rensar lite där.

Shamrock sa...

Det var ett elände med alla lov och planeringsdagar när barnen var små. På mitt nuvarande jobb har jag flex och kan då plocka ut en dag eller två (eller halvdagar) och det har varit guld värt.

Malla sa...

Jag jobbar hela veckan och har Fabbevecka så imorgon får han följa med mig på jobbet, på tisdag jobbar jag hemifrån, sen har jag förhoppningsvis barnvakt resten av veckan...annars vet jag inte. Han har inte fritids längre.

Knasterfaster sa...

Shamrock: Jag kan aldrig jobba in någon flex.
Malla: Hoppas det ordnar sig med barnvakt.