söndag 6 februari 2011

Oljeborrning


Svärmor har anmält mig till en kurs på Medborgarskolan. Hon har även anmält sig själv och sin dotter. Kursen heter Olivoljeprovning. Det är som vinprovning fast med olja. Jag vet inte om man gurglar runt oljan i munnen och sedan spottar ut den men det lär visa sig. Svärmor ska passa på att fråga hur de gör för att få in pimenton i oliverna för det har hon alltid undrat över. Jag hoppas kursledaren kan svara på det. Det kan inte vara roligt att leva i ovisshet hela livet, hon är trots allt snart 76 år. Hon har frågat frågan i olivernas hemland utan att få svar. Om det berodde på att de inte visste eller om de inte förstod frågan vet jag inte.
Jag tror inte de petar in pimento i oliverna innan de gör olja. De talar säkert om för oss på kursen hur det är men den saken. Jag kan ha rätt.
När själva oljeprovningen är klar blir vi bjudna på en trerättersmiddag där olivoljorna har använts. Det är endast ett kurstillfälle.

6 kommentarer:

Shamrock sa...

Det har jag oxå undrat. Om hon får svar kan du väl vidarebefordra det till mig

Osloskånskan sa...

DU! Dödsfina röda skor! WOW!

Fru Gårman sa...

Jag vill också veta! Hoppas det inte är barnarbete bara...

Knasterfaster sa...

Shamrock: Om hon får svar så bloggar jag om det. :)
Osloskånskan: Ja, de är fina. Synda bara att jag aldrig använder dem.
Fru Gårman: Det får vi verkligen hoppas att det inte är.

nillas liv på pinnen sa...

Det låter bra, då har jag en olivoljeexpert around sen.

Knasterfaster sa...

Nilla: Det kan vi hoppas på.