onsdag 1 september 2010

Nu är jag tillbaka

Minsta har precis spelat ett saxofonsolo för mig. Han hade första lektionen på Kulturskolan ikväll. Jisses vad högt det låter om en saxofon. Jag undrar om han går med på att öva i garaget i fortsättningen. Han har även visat mig hur man tar isär saxofonen, rengör den och stoppar ned den i sin lilla väska.
Just nu sitter jag här och äter Chocklad-Mango, dvs mangobitar i mjölkchoklad. Minsta skulle ha ett saxofonrör storlek 2 till en altsax med sig till Kulturskolan så jag gick till Musikbörsen för att köpa ett sådant efter jobbet. Tyvärr var rören slut. Jag passerade Världsbutiken på väg därifrån och kunde inte låta bli att gå in där och kika lite. Där finns det fair trade saker från jordens alla hörn, kläder, väskor, leksaker, prydnadsaker, teer, marmelader och godis. Det var den trevliga kvinna i kassan som rekommenderade mig att köpa choklad-mango. "Stockholmarna är galna i det. De vill ha sådant som de inte har sett förut" sa hon. Jag tänkte att eftersom jag snart ska till Stockholm så är det ju bra om jag vet vad stockholmarna är galna i. Kan det ha varit kungafamiljen som varit på besök hos henne i Världsbutiken? De är de enda stockholmare som jag vet har varit här i vår stad nyligen. Kanske var det Kungen som helt galet köpte 20 påsar mango-choklad att ha som färdkost på resan hem till Drottningholm. Jag undrar om man fiser lika mycket av mango som av aprikoser. Förresten så tyckte jag lite synd om de kungliga hästarna från hovstallet som fick resa så himla långt med lastbil(?) för att dra kungliga familjen i några gamla vagnar i 400 meter och sedan fick de åka hem till hovstallet igen. När de hade åkt så långt så kunde de väl ha fått se lite mer av vår stad?
Sambon och Mellan känner sig förkylda. Jag vill inte bli sjuk!!!
Idag har jag fått Madeleine Larssons bok "Lukten av bark ger tröst" som jag beställt. Den ska jag läsa på bussen när jag åker till Stockholm på lördag. Det är en lagom tjock bok att läsa när man som jag har lätt för att bli åksjuk.

7 kommentarer:

Gafflan sa...

Inte får du bli sjuk nu när du ska på bloggträff.

nillas liv på pinnen sa...

Det var nog kungafamiljen som köpt de där mangosarna. Jag tyckte jag kunde känna fislukten från där jag satt. Vi hade bilrutan öppen.
Och det är klart att det är synd om hästarna. De är ju som slavar, kan man säga. De har nog inte mycket att säga till om när det gäller deras dagsplaneringar.
Imorgonbitti drar jag till stockholm. Jag tar med mig ett gäng böcker så att jag på tåget kan bestämma vilken av dem som är betydelsefull för mitt skrivande.

Singelmamman sa...

Hm, nä choklad-mango är inget för mig... och jag är ändå Stockholmare. Tror jag.

Madlar sa...

Du hinner nog få den andra oxå, la den på lådan idag.
Saxofon? Stackars, stackars dig......

Malla sa...

ojoj, inga sjukdomar får komma i vår väg!

Shamrock sa...

Choklad-mango, det låter som en konstig kombination.

Knasterfaster sa...

Gafflan: Jag ska försöka låta bli att bli sjuk.
Nilla: Kunglig fis - den luktar väl inte rosor den heller?!
Singelmamman: Hon kanske sa så för att lura mig.
Madlar: Nu har jag fått bägge böckerna!
Malla: Nej absolut inte!
Shamrock: Smakade faktiskt lite som dumlekola!