torsdag 30 december 2010

2010

Januari
Året började med värsta p o r r-chocken. Jag hade ingen aning om att det gick att se sådant hemma på TV så jag blev en erfarenhet rikare redan på nyårsdagen. Januari kännetecknades annars av kyla både inne och ute. En dag var det +11 grader i hallen och - 24 ute. Minsta fyllde år.

Februari
I februari hände det väldigt mycket och så kom det otroligt mycket snö. Jag skottade och skottade. Vi hade besök av tre tonårstjejer från England. De bodde hos oss några dagar. Jag fick reda på att en av mina mostrar hade dött i december och jag blev kallad till bodelning. Jag åkte till Vällingby på bodelning och träffade släktingar som jag inte hade träffat på mer än 30 år. På sportlovet var vi i Sälen. Största fyllde år.

Mars
Snö, snö, snö och ännu mera snö. Lite kräksjuka. På jobbet jobbade jag som lärare och utbildade mina arbetskamrater. Största och Mellan skulle fixa pizza och kebab och det blev dubbelt av allt. I slutet av mars kom äntligen våren.

April
Jag kom igång och började träna på gymet ganska regelbundet. Minsta fick en ny cykel. Vi var på en fantastisk vårkonsert med storkillarnas skola och i slutet av april hade Största sitt sista musiccafé med klassen och överraskade alla genom att sjunga en egenkomponerad låt tillsammans med en klasskompis.

Maj
Största åkte på klassresa till Prag. Jag bakade bullar för första gången sedan 1995. Svägerskan fyllde 50 år och fick ett jättestort parasoll med vev av oss. Minsta och jag åkte till Stockholm och gick på Skansen. Vi hade en maskrosexplosion i vår gräsmatta. Min brorsdotter som var gravid kom och hälsade på. Mellan hade uppträdande med mat i skolan, nästan som på Wallmans salonger. Jag blev firad på morsdag.

Juni
Skolavslutningar, Student, Sommarlov, Semester. Minsta gick på fäktningsskola och jag fick träffa underbara boxervalpar. Vi firade midsommar i svärmors stuga som vanligt och jag gjorde en väldigt fin potatissallad. Minsta och jag åkte till Åland och besökte fru Venus. Hos fru Venus provade jag bröllopsklänningar för första gången i mitt liv. Minsta och jag bodde och roade oss som kungliga hemma hos fru Venus. Det var sol, sol och sol. Jag fyllde år.

Juli
Det vackra vädret fortsatte. Vi hyrde en stuga i Åhus. Mellan besökte en Bdb-vän i Malmö. Jag började jobba igen efter min semester. Jag upptäckte att jag hade börjat tycka om rosa. Jag var på jakt efter den perfekta väskan, hittade den och gick miste om den. Vi var ut och åt på restaurang Byblos med svärmor. Ett marsvin "dog" men uppstod igen ifrån de döda.

Augusti
Vi började ta itu med våra hörn i vår trädgård. Ett marsvin dog på riktigt. Vi skaffade en kanin som fick namnet Zelda och jag blev helt betagen av henne. Mellan åkte tåg till Malmö helt på egen hand. Tillsammans med svärmor och svägerskan åkte vi runt i svärmors barndomstrakter, bl.a var vi till Fagertärn och tittade på de vackra röda näckrosorna. Jag var på personalfest. Mellan och hans kompisar spelade in galna filmer som de publicerde på  Youtube. Kungafamiljen var här.

September
Jag var på bloggträff i Stockholm och fick en oförglömlig upplevelse tillsammans med världens mest underbaraste tjejer + en liten fotomodell. Hörnorna i trädgården började bli klara. Minsta var på sitt första skoldisco. Jag grävde upp Ölandstokar i vår trädgård i ösregn och jag grät. Jag röstade. Tiger, marsvinet, dog. Sambon, Minsta och jag var på en minisemester till Klitmöller i Danmark och tittade på världscupen i vindsurfing.

Oktober
Sambon fyllde år. Minsta hade sin första saxofonkonsert. Jag var på bloggträff på Åland och kom tvåa i rutchbanetävlingen och lärde känna några helt fantastiska kvinnor. Jag var till tandläkaren. Sambon gjorde en supergod hallonpanacotta. Minsta gjorde en smörkniv i slöjden. Sambon och jag lyckades tömma vårt garage och köra in bilen där efter sju sorger och åtta bedrövelser. Zelda och jag blev bästa vänner.

November
Jag blev gammelknasterfaster till en liten Miou. Sambon skaffade en GPS. Vi bilade till Malmö för att Största och Mellan skulle få gå på två rockkonserter. Det kom en massa snö. Var på julkonsert på Mellans skola och Mellan var på scenen och spelade. Vi åkte till Stockholm och gick på Östasiatiska museet och tittade på terrakottakrigare tillsammans med svärmor och svägerskan och hennes två söner. Minsta var med i bandytrean. Mellan fyllde år.

December
Jag doppade min mobil i kaffe och trodde att jag skulle bli tvungen att skaffa en ny. Jag hade en finne stor som en tredje patt. Mellan var till England med manskören. Jag vann en tävling hos UlrikaSyr. Jag tog hand om andras disk på jobbet och mådde dåligt utav det. Fick ett julkort från min kusin Stina. Skickade 10 stycken julkort. Dagen innan julaftonen handlade jag nästan alla julklappar och det tog tre timmar. Skulle ta ut 2000 kronor från mina fonder med råkade köpa fonder för 2000 istället. Möblerade om rum.

10 kommentarer:

Singelmamman sa...

Så mycket det händer på ett år när man tittar i backspegeln. Kanske ändå ska göra en summering. Vilket år som helst. Kul att få uppleva ditt år igen! Kram

Gafflan sa...

Händer mycket på ett år och du har ju gjort o upplevt en himla massa...själv har jag mest gnällt. Ser fram emot ett nytt år med Knasterfaster :DD
Kram o Gott Nytt År :DD

Shamrock sa...

Vilket minne du har! Gott nytt år till dig och din familj.

Fru Venus sa...

Jösses vad roligt vi haft, egentligen! Tack för att du finns raring! KRAM!!

Anonym sa...

Vilket galet, underbart år du haft!! Hoppas nästa blir lika bra!

Mina dagar sa...

Ha ha ha...du är för härlig du!! Tack för underbar läsning:):) Sitter här och ler så jag har ont i kinderna:):)
Ps.
Du är också en underbar tjej:)!!! Så kul det var på bloggträffen. Självklart gör vi om det!!!!
GOTT SLUT OCH GOTT NYTT!!!!
Kram Eva

Finnpajsaren sa...

Men åh vilken härlig sammanfattning. En sån skulle man förstås göra...
Men du! Gott nytt 2011! Det kanske blir året vi också ses. :-)

Karin sa...

Tack för trevlig blogg och underhållande läsning, jag tittar in här regelbundet!

Nu vill jag önska dig ett riktigt Gott Nytt År!

4U2 sa...

Önskar dig ett fint GOTT NYTT ÅR!

Knasterfaster sa...

Singel: Det har hänt otroligt mycket i år. Jag har upptäckt att du finns t.ex!
Gafflan: Man har rätt att gnälla på sin egen blogg. Det är det som är så skönt. Man får göra precis som man vill. :)
Shamrock: Jag glömde att Mellan messade 6000 sms i på en månad. Det upptäckte vi i februari.
Fru Venus: Det här året har varit ett utav de bästa på många år. :)
Livet: Jag fokuserar på det som får mig att må bra och då blir det galet roligt!
Eva: Så snart det går så har vi en picknick igen! :))
Finnpajsaren: Gott Nytt År till dig med! Förr eller senare ska vi absolut träffas. :)
Karin: Men så kul att du skrev några rader! Tack för att du läser min blogg! Kram och Gott Nytt År!
4U2: Önskar dig det samma!