torsdag 16 december 2010

Uschligt

Idag åt vi jultallrik på jobbet. Det var faktiskt mer mat än det som låg på tallriken. Det var mer som ett julbord. Jag satt mest och petade i maten och åt inte upp allt som låg på tallriken men jag tog två gånger av efterrätten som var risalamalta med jordgubbssylt. Sedan kände jag mig helt färdig så jag stämplade ut en halvtimme tidigare och gick hem kl. 12.30.
I morse kontaktade jag min vårdcentral via Mina Vårdkontakter (MVK) men har inte fått svar ännu. Nu har jag ont i huvudet och lite mer ont i magen. Nu bränner det upp emot revbenen också.  Måste man äta penicillin om det är UVI? Kan man inte självbehandla det med tranbärssaft? Jag är lite emot att äta penicillin i tid och otid. I och för sig har jag aldrig ätit det i otid. Tror jag har ätit penicillin en gång men jag minns inte när.
Det har snöat här och jag skulle behöva skotta snö men jag gör det senare tror jag. Nu ligger jag med en vetevärmare på magen och det är så skönt. Sambon kan inte skotta snö för han har ryggskott och så är han inte hemma ännu för han jobbar fortfarande.
Jag är sugen på solskenskaka. Det var det väldigt länge sedan jag blev bjuden på. Oj, oj, oj så sugen jag blev på det just nu. Nu måste jag tänka på något annat. Det är gott med en hårdmacka med ost också.
Vad tycker ni är det godaste på julen?
Solskenskaka. Bilden lånad på nätet

11 kommentarer:

Singelmamman sa...

Absolut godast på julen är den första skinkmackan den 23:e på kvällen med en god, kall öl till. Solskenskaka har jag aldrig hört talas om. Krya nu på dig! Och ät penicillin om du måste. Du vet att just penicillin har räddat många liv...

Knasterfaster sa...

Singelmam: Enligt bondepraktikan så ska man använda grötomslag. Om ett sådant får vara på en längre tid så börjar det att mögla=penicillin. Googla solskenskaka - det är superenkelt att baka. Bjud mig när jag kommer nästa gång!

Shamrock sa...

Knaster, knaster, knaster... Det låter som om det gått väldigt långt och då tycker jag nog att du ska ha penicillin. Sen är det väl inget som hindrar att du börjar med lite tranbärssaft/te/dryck för att försöka själv. MEN se till att komma iväg till doktorn och kolla

Rut-Knut-Tjut sa...

Klart du ska ringa och få penicillin! Bums!

På julen är julskinka och Janssons godast :)

Nilla sa...

Janssons frestelse!
Resten klarar jag mig utan.

Fru Venus sa...

Säger som Singelmamman, skinkmackan den 23:e och sen sillen, rommen och den finska svampsalladen på julafton! Kom ihåg, doktorn!!

Lysande ögonblick! sa...

Ris a la Malta. Bästa bästa. :-)

Men så tråkigt att du inte mår nå bra. Nu tar du dig till doktorn!!!

Kram fina du!

Mika sa...

Drick MASSOR!!!! Massor, massor, massor! Har du tur så kissar du ut det mesta och har du RIKTIG tur kissar du ut allt!

...och så snart du kan tar du dig till en läkare... du kan (så länge) köpa ett test på apoteket. Kissa på en sticka så får du veta om det är urinvägsinfektion. Om inte tycker jag du ska ta dig till läkaren i alla fall.

...för uppenbart är du lite orolig själv... (jag med...)

Mika sa...

...meeeeen... är det inte lite konstigt att umgås med massa läkare hela förmiddagen utan att fråga dom om råd???

Anonym sa...

Mika: Jo, jag är lite konstig. En del skulle frågat doktorerna/sjuksköterskorna här om råd och kanske t.o.m. fått en urinsticka gratis. Jag är inte en av dom som drar nytta av att jobba inom vården. Jag tycker att alla ska ha rätt till vård på lika villkor. Sedan vill jag att allt som görs med mig ska dokumenteras på ett riktigt sätt. Fånig? Ja, det är jag.

Singelmamman sa...

Tycker att Anonym gör helt rätt. Läste fel två gånger på Fru Venus kommentar, trodde hon skrev skvampsallad och undrade vad det var för ngt. Inte för att jag vet vad svampsallad är, men det låter mer rimligt.