söndag 5 december 2010

Av jord är du kommen...

Minnen....

Konversationer med Största som är 2 år och 10 månader (1996).

I bilen. Vi har precis fått reda på att mormor har dött. 
- Mamma!
- Jaa.
- Jag vinkar. 
- Vem vinkar du åt?
- Jag vinkar till månen.
- Mamma!
- Jaa.
- Mormor sitter på månen och vinkar till mig!

På toa. Efter begravningen. 
- Mamma!
- Jaa. 
- Vart tar kisset vägen? 
- Det åker ner i jorden. 
- Mamma!
- Jaa. 
- Är mormor död?
- Jaa.
- Mamma!
- Jaa.
- Är mormor i jorden? 
- Ja, nu är hon i jorden.
- ?!?!?!?

Pojkarna var inte med under begravningsakten i kyrkan för jag tyckte att de var för små för det. Efter begravningen sjöng jag, Största och Minsta (1 år) den här sången för alla gästerna vid fikat  i församlingshemmet. Kantorn spelade piano till vår sång. Sången hade vi lärt oss på Barn- och babysången som vi gick på.
Vi tänder ljusen
här mitt i husen
I varje stråle
en ängel bor.
I ljusets vila
låt oss bli stilla
med våra tankar 
i lugn och ro.

5 kommentarer:

Malla sa...

Härliga saker de små säger :)
Vilken fin sång!

Mina dagar sa...

Härliga minnen att få plocka fram lite då och då:)
Hoppas du får en mysig andra advent!
Kram

Shamrock sa...

De funderar mycket på döden när de är små. Vi hade många dikussioner kring det (speciellt vid allhelgonahelgen).

Fru Venus sa...

Vacker sång och kloka frågor från killen ;-) Kram

Mika sa...

...hihihi... vilken härligt slutledningsförmåga från killen!
Mina tjejer är inne i en period där dom funderar massor på döden nu... det gäller att väga sina ord väl.