tisdag 7 december 2010

Hemma med halmen

"Nu är vi hemma med halmen" sa alltid min mamma när vi körde in med bilen på parkeringen framför huset där vi bodde när jag var liten. Det kändes trygg och bra.

Minsta övar på saxofonen. Det låter "sådär". Jag tror han spelar "Det är en ros utsprungen" men jag är inte riktigt säker.

Vi har ätit pasta med baconsås till middag. Det smakade ljuvligt gott. Jag gjorde en sås med mellangrädde, lättcremefraiche, bacon och massor av permesan. Det är bara jag, Minsta och Största som är hemma. Största har inte ätit middag. Jag tror han sover för jag har ropat på honom utan att få svar. Han har sitt rum på övervåningen ifall ni undrar.

Så här ser vårt hus ut: (Ni får inga bilder. Jag försöker beskriva planlösningen med ord istället).
Vi har en ganska så stor rektangulär hall. Den är väldigt trist. Jag skulle vilja att den var mer välkomnande. Från hallen ser man rakt igenom hela huset och ut på vår altan.  Till vänster om hallen går man in i vardagsrummet och till höger ligger Minstas rum. Rakt fram, lite till vänster är trappan upp till övervåningen. Efter Minstas rum ligger gästtoan och sedan kommer tvättstugan där marsvinen och kaninen bor. Rakt fram från ytterdörren räknat ligger köket. Köket är långsmalt och sträcker sig både till vänster och höger. Till höger ligger matlagningsdelen och till vänster är matplatsen. Går man förbi matplatsen så kommer man till Sambons och mitt sovrum. När man kommit upp för trappan till övervåningen så ligger Mellans rum till höger. Hans rum är egentligen två rum fast han använder bara det ena. Från början var där bara ett rum men vi har delat av det med en vägg. Går man istället till vänster när man kommit upp för trappan så kommer först badrummet på vänster sida och Störstas rum ligger rakt fram. Alla våra rum är väldigt små och vi har det allra minsta huset i området där vi bor. Minsta har det största sovrummet. Sambon och jag delar på det minsta.

Sambon och jag åkte buss tillsammans till jobbet idag bara för att jag har tjatat om att vi ska göra det. Jag tycker att vi ska tänka på miljön och ekonomin. Det ska bli spännande att se om han vill göra om det imorgon.

Jag har ställt ut rätt soptunna för soptömning. Den gröna. Tyvärr så missade jag ställa ut den vid förra sophämtningen så det är fyra veckor sedan den tömdes senast.

6 kommentarer:

Fru Venus sa...

Nu hittar jag hos dig när jag kommer ;-) Kram

Mina dagar sa...

Alla mäklare som försöker beskriva rummen i ett hus på Hemnet:
- Släng er i väggen!!!
Oj, fyra veckor sedan sist! Hoppas dom orkar tömma den!!
Må så gott!
Kram

Shamrock sa...

4 veckor och 5 personer?! Kan du stänga locket eller har du smygslängt några påsar hos grannarna?

Ulrika sa...

Ah, fenomenet glömda soptunnan känner jag väl till. Händer titt som tätt hos oss. Inte kul alls särskilt när det är fullt och mer står på bron och väntar på den tömda tunnan som man glömt ställa fram.

Bra beskrivning av ditt hem, men en bild skulle ändå sitta bra ;)

nillas liv på pinnen sa...

Nä, det där stämmer inte med min bild av hur det ser ut i erat hus!

Knasterfaster sa...

Fru Venus: Du skulle hitta här ändå. Det går inte att gå vilse i vårt hus.
Eva: Om jag läste min beskrivning så skulle jag inte vilja bo här. Tur att de har en sådan där lyft på sopbilen så att "gubbarna" slipper lyfta.
Shamrock: Vi hade en påse som inte fick plats. Vi är bra på att kompostera och slänga mjölkkartonger osv för sig.
Ulrika: Det här var andra gången i höst/vinter som vi glömde soptunnan. Innan det har det bara hänt ett par gånger på 10 år. Några bilder blir det nog inte. Du skulle dö av tristess av att se dem.
Nilla: Nä, det stämmer nog inte alls för jag är urusel på att ge beskrivningar. Jag kan inte ens beskriva vägen hem till mig.