onsdag 29 december 2010

Goda råd som inte får vara för dyra

Vi behöver införskaffa två resårmadrasser och en soffa/bäddsoffa för en maxkostnad på 6000 kronor. Tror ni vi/jag lyckas med det? Det är Mellan och Minsta som behöver nya sängar och så behöver vi en soffa i det nya TV/spel-rummet. Råd och tips om var jag ska shoppa loss önskas. Ikea? I TV-spel rummet behöver vi ha en soffa som det även går att ha övernattande gäster i. Den får inte vara för djup för rummet är smalt.

I dag oroade jag mig för en stackars jycke som satt kopplad utanför min arbetsplats. Den satt där så väldigt länge. Först såg jag den när jag gick åt ena hållet och när jag gick tillbaka efter en timma satt den fortfarande kvar. Den såg ut att frysa om tassarna. Hur länge kan en hund sitta kopplad ute i -6 grader. Någon som vet? Jag bad en arbetskamrat att gå ut och kolla om hunden satt kvar efter 30 minuter. Det gjorde den. Hon trodde inte att det gick någon nöd på den. Efter ytterligare en timma var den borta. Det var en sådan där "kamp"-hundsliknande hund. Den såg väldigt snäll ut. Det var en hane. Min arbetskamrat undrade vad jag skulle göra med hunden. Hon sa att vi inte kunde ta in den på sjukhuset. Det tänkte jag inte göra heller. Om den hade suttit kvar ännu längre så hade jag ringt på en väktare. De vet nog vad man ska göra med förfrysta hundar. Jag undrar varför den satt där. Var matte eller husse på sjukhusbesök eller satt de och fikade? Hunden stod kopplad utanför sjukhusfiket.

Sambon har satt upp en tv i rummet som jag rensade ur igår. Om man ska titta på tv där så får man sitta på golvet. Det är ett laminatgolv så det är väldigt kallt.

Oj, nu vaknade Mellan och kom upp! (Han har "sovit" hos en kompis inatt och somnade om när han kom hem kl. 19.30 ikväll).

8 kommentarer:

Tantaluran sa...

VI köpte vår bäddsoffa på Jysk. Bra priser där!

Fru Venus sa...

Vi har IKEA resårmadrasser på ben åt tjejerna + våra extra sängar, och de är verkligen bra. IKEA´s sängar slår både Jensen och Hästens i olika tester som görs. De har också fått nya bäddsoffsmodeller till bra pris :-)

Rut-Knut-Tjut sa...

Ikea och kanske Jysk. Våra barn har resårmadresser från Jysk, de är helt ok faktiskt.

Stackars lilla hund. Jag skulle ha samma koll som du.

Renée sa...

Stackars hund! Att ligga så länge kan jag ju tycka är alldeles för länge. Hade det varit typ en "slädhund" så hade det ju varit en annan sak. Fast man binder inte sin hund och låter den stå där så länge ändå! Ring polisen nästa gång, de borde väl kunna ta hand om den plus att ägaren får en näsbränna!

S sa...

Jag tor också på IKEA eller Jysk.
fast Mio har halva priset på en del soffor just nu, men de kanske är för dyra ändå? ;)

Singelmamman sa...

IKEA absolut. Tror jag. Stackars hund, en del hundägare borde få sitta ute själva och känna hur kallt det är.

Fru Gårman sa...

Soffa tycker jag att du ska spana efter på blocket. Många säljer några månader gamla soffor för småslantar. En soffa som är himlans skön är EKTORP från Ikea.

Mika sa...

Nu vet jag vad det är du söker...(glöm min förra kommentar... jag har jobbat och har inte hunnit uppdatera mig...)
Jag tycker du ska kolla på loppis efter soffa... eller blocket... det är inte klokt vad fina soffor man kan hitta som folk tröttnat på.
Om min sambo inte var så "anti-loppis" så skulle jag ha loppis saker över allt! Sängar vet jag nästan ingenting om.
Kram