söndag 12 december 2010

Julklappar

Läste nyss i tidningen att vi svenskar i genomsnitt spenderar 4800 kronor i julhandeln. Jag vet inte vad jag ska tycka om det. Hur har de kommit fram till den siffran? Hur mycket spenderar vi i genomsnitt en vanlig månad? Är det 4800 i genomsnitt räknat på precis alla, från minsta liten nyföding till sveriges äldsta innevånare? Eller är det endast de i arbetsför ålder? Jag förväntar mig inte att min lilla brorsdotterdotter ska handla någon julklapp till mig i år. Jag tror inte att så många människor impulshandlar dyra julklappar (några gör säkert det) utan man köper sådant som man ändå har tänkt köpa en längre tid för att man behöver det eller för att det man har har tagit slut eller gått sönder. Om barnen önskar sig något dyrt i maj så svarar man "vi får se om det kanske kan bli en julklapp". Många är klara med julklappsinköpen långt innan december månad. Hur syns de i statistiken. De som köper en TV i oktober och säger "vi räknar den som en för tidig julklapp till hela familjen" - hur har de räknats in? De familjer/släkter som reser till Thailand över jul - har de också räknats in? Vad är det som räknas? Räknas maten in eller är det bara prylar som räknas? Raggsockorna som svärmor stickar och ger bort som julklapp - syns de i statistiken? Om jag köper fyra julklappar för totalt 4800 och en julklapp är en påse egengjord knäck och ett paket innehåller en dammsugare (som jag var tvungen att köpa för att den gamla lagt av) för 3 900 kronor, så blir det genomsnittliga värdet på mina paket 1200 kronor men inte är väl knäcken värd 1200 för det? Jag kan inte förhålla mig till 4800 kronor. Är det mycket eller lite? Ska jag förfäras?

10 kommentarer:

Malla sa...

Vet inte. Fattar inte heller hur de räknat ut det där, mig har de då inte frågat. Eller, förra året frågade dom :P
Det är ju så olika från år till år hur mkt som spenderas. Tror jag. Vi köper till de vi firar med. I år firar vi på 3 personer = billigt :)
Jag var klar i mitten av november.

Förresten, jo MK ska vara barnvakt på fredag. Vi har helt enkelt betlat hennes biljett och hotellrum så hon kunde följa med oss till sthlm. Jag var inte redo att lämna Nellie över natten då jag befinner mig så långt bort.

Renée sa...

Först tänkte jag "herrejävlar" vad pengar... Så mycket spenderar ju inte jag iallafall! Sedan började jag tänka... Jag har köpt en katt för 6500... Fast jag kan intyga att jag hade köpt kissen ändå, nu var det ju tur att julen kom, hehe! Annars blir det INTE så mycket pengar kan jag lova...

Nilla sa...

Du skulle bli matematiker! De sitter och ifrågasätter siffror och beräkningar dagarna i ända.
Själv har jag ingen aning om hur de skom fram till 4 800, jag har inte ens en aning om vad vi i vår lilla familj gör av med i julhandeln. Ska man räkna in Alladinaskarna till exempel?

Lysande ögonblick! sa...

Ditt resonemang är underbart. Jag sitter och fnittrar litegrann. Inte åt dig, utan åt 4800 kr som inte säger någonting. Mer än att det är mycket pengar.

Instämmer med Nilla, kanske har du en undangömd matematiker i dig?

Kram kära du!

Fru Venus sa...

Jag läste i min tur att det var 5700 i Sverige och 5400 i Finland, och det var vad en familj spenderade på alla julklappar som köptes i en familj, på bara julklappar, sen kommer väl allt gott till!?

Knasterfaster sa...

Malla: Jaha, de går runt och frågar?!
Det var en fin "julklapp" ni gav till MK, både biljett, hotellrum och barnvakta Nellie. :)
Renée: En sådan dyr katt köpte vi också en gång. Tyvärr kunde vi inte behålla henne för vi blev allergiska trots att hon var hårlös. :(
Nilla: Jag tycker verkligen det är jobbigt med siffror som jag inte förstår. "2 av 10 borstar tänderna varje morgon". Två av tio vadå? tänker jag då. 2 av 10 som äger en segelbåt kanske? eller 2 av 10 som som har en ask Flora i kylskåpet. Asså jag fattar inte. Det är så gripet ur luften. Alladinasken ska inte räknas med. Alla får en och alla ger en så det blir 0 summa summarum.
Alexandra: Det är mycket pengar. Mellan önskar sig en elgitarr eller en ny förstärkare. Det kostar mycket pengar. :(
Fru Venus: Där ser man, det var ju helt andra siffror som du läste om. Räknas det inte om man ger bort något gott till julklapp då?

Shamrock sa...

Vilka bra frågor. Jag har bara tänkt jaha och inte reflekterat så mycket mer

Singelmamman sa...

Och jag är imponerad över ditt resonemang. Jag är mer åt Shamrockhållet, men nu har jag också en mängd frågor om uträkningar i huvudet.

Knasterfaster sa...

Shamrock: Ibland kan jag bara inte acceptera det jag läser.
Singelmamman: Om du kommer på någon bra uträkning så vill jag att du delar med dig utav den.

Mika sa...

Jag vet inte... jag blir så fundersam och tänker att jag minsann inte lägger några 4800:- på julen... så då måste det vara någon annan som lägger bra mycket mer än 4800 för att kompensera för mig... och jag vet inte någon som lägger så mycket pengar så jag antar att det helt enkelt måste vara folk som umgås i en annan krets...