fredag 10 december 2010

Julbord

Julbord hit och julbord dit. Allt detta snack om julbord. "Man hinner  tröttna på julmaten lång innan jul"-fenomenet har aldrig drabbat mig. Jag har varit på två julbord hittills i mitt liv. Då menar jag sådana där som man går ut och äter ute på restaurang eller annan lokal utanför hemmet. Som någon annan bjuder på. En arbetsgivare t.ex. eller en kund. Min Sambo har varit på minst ett julbord per säsong de senaste 20 åren. De två som jag har varit på är sådana där respektive varit medbjuden och då har jag varit respektive. När jag arbetade på Länsrätten i Nyköping gick vi arbetskamrater ut tillsammans och åt jultallrik. Jultallriken fick vi betala för själva. Nu när jag arbetar för landstinget så blir vi bjudna på risgrynsgröt och skinksmörgås. Jag tycker inte det skulle vara rätt att vi blev bjudna på mer för skattebetalarnas pengar. Brukar ni bli bjudna på julbord?

Sambon tycker att jag är en looser.

9 kommentarer:

Singelmamman sa...

Ja, ibland både en och två gånger per säsong, ibland bara en gång. Men alltid något.

Shamrock sa...

Vi är lika även här. Vi är som tvillingar ibland...

Renée sa...

Jag håller med dig. Jag blir inte bjuder mer på julbord av kommunen eftersom jag har fått sjukpension så när väl julafton kommer är jag hur sugen som helst!

Mika sa...

Hahahaha... vilken sambo du har!

Jag har också "bara" varit på två. En gång med jobbet... och en gång till med jobbet och då var det för att vi blev rånade och det var "synnerligen" viktigt att alla träffades och pratade dagen efter i ett krismöte. Jag minns att det var fantastiskt gott det där "rånar-bordet" men jag minns inte krismötet alls.

Min sambo brukar kunna räkna till 14 julbord innan jul. Hemskt! Då är jag glad för mina två... Jag går hellre ut och äter något annat för det är ändå alltid "mammas" julbord som är bäst!

Kram
Mika

Fru Venus sa...

Aldrig, men så föredrar jag mitt eget ändå :-) Nattikram raring

Malla sa...

Haha, jag tycker inte att du är en looser!
Jag tror aldrig jag ätit julbord på lokal. Inte vad jag kan minnas iaf.
På onsdag blir jag bjuden med jobbet på jullunch. Första gången tror jag. Ska bli gott.
Jag hinner aldrig bli less julbord.

Knasterfaster sa...

Singel: Är det jag som bekostar dina julbord med mina skattepengar?
Shamrock: Du och jag! :)
Renée: På julaftonen kan du och jag frossa loss för då har de andra hunnit tröttna på julmaten. :)
Mika: Jag är gärna en julbordslooser. Han älskar mig ändå. Tänka sig att du varit på ett "rån-julbord". Det är det nog inte många som har. Men 14 julbord!?!!? Jag tycker riktigt synd om din sambo faktiskt.
Fru Venus: Ditt julbord går nog inte av för hackor!
Malla: Jo, en julbordslooser är jag. Det är du med. ;)

Anonym sa...

Nej inget julbord numera! Men "förr" var det en hel del av såna. Det var mest mina/våra kunder som bjöd, ibland vi själva som bjöd kunderna. Och ja, det blev liksom lite mycket av det hela, men som kompensation till allt det är det inget sånt numera.
Sen tror jag absolut inte att du är en loser *s*
/Småländskan

Knasterfaster sa...

Småländskan: Det är fint att visa sina kunder uppskattning genom att bjuda dem på julbord tycker jag. Hoppas du får lagom mycket och väldigt god julmat i år.