fredag 24 december 2010

Ensam på julen?

Minsta och jag pratade igår. Jag sa till honom att det finns de som är alldeles ensamma på julen. Då tittade han på mig och sa "Nej, det tror jag inte för alla har åtminstone en bloggvän". Så tycker jag också att det borde vara. Alla borde ha minst en bloggvän.

Det här inlägget är till dig som firar julen helt på egen hand. Hoppas att du får en underbar dag tillsammans med dig själv. Njut av dagen. Vet du, jag tror att du har det bättre än många många andra som firar tillsammans med några som helst av allt inte skulle vilja umgås med.

Du har väl varit snäll mot dig själv i år så att du kunnat lägga många paket under granen?

En stor varm julkram till dig från en bloggvän!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med att fira jul ensam är nog lite "överreklamerat". Det finns säkert många som lider av att vara ensamma över jul. Men det finns lika många, om inte fler som bara vill vara i fred. Slippa stojjet och stressen och bara vara helt i ensamhet.

Min ångest börjar vid Lucia när frågor som, -med vem ska du fira jul? -kommer du till oss? -du är sååå välkommen!!

Jag vill inte sitta och äta mej proppmätt! -ta lite till.. -är du sjuk...?? -lite nötter ska du väl ha...?

Jag orkar inte se ungarnas besvikna miner när dom inte fick det dom önskat sej för att det var för dyrt...

Jag orkar inte se när en del av klapparna bara glöms bort för att dom inte är coola nog.

Jag vill bara vara ifred tills hysterin om julen lagt sej. Och det brukar vara kl 20 på julafton... För då är det ju över...

Sen får man leva lugnt i 11 månader och så börjar rumban på nytt igen.

Men du ska ha ett stort tack för en trevlig blogg!!

Hälsningar från Mari

Knasterfaster sa...

Mari: Hej på dig! Jag håller med dig om att ensamhet på julen är överreklamerat. Jag tycker att det borde vara helt ok att säga "jag firar jul på egen hand i år". Det kan ju vara ensamheten man allra mest längtar efter. Vissa (jag t.ex) trivs allra bäst i sällskap med sig själva och då kan ju en jul i ensamhet vara det allra bästa för just den. Vår familj firar en väldigt lugn och behaglig jul hemma hos svärmor. Vi slipper fara och flänga hit och dit. Barnen blir nöjda med sina julklappar och vi vuxna håller sams och är nyktra. Jag vet att vi är privilegierade som får fira en sådan jul. Hade jag inte min Sambon och mina barn så skulle mina jular se helt annorlunda ut. Mina föräldrar lever inte och jag har nästan ingen kontakt alls med mina släktingar. Jag hade fått firat jul själv men jag är nästan helt säkert på jag inte skulle ha känt mig ensam. Jag skulle ha firat jul på mitt sätt.